هوای سرد برای گوساله ها

مدیریت هوای سرد برای گوساله ها

در هوای سرد برای گوساله ها چه باید کرد؟

در هوای سرد برای گوساله ها می توان محدوده معینی از دما به نام منطقه حرارتی را در نظر گرفت که دمای بدن را بدون نیاز به انرژی اضافی حفظ کنند. در هوای سرد گوساله ها سعی می کنند بدون صرف انرژی اضافی دمای بدن خود را ثابت نگه دارند.

دمای مناسب در هوای سرد برای دام به چه عواملی بستگی دارد؟

باد

رطوبت

پوشش مو

نور خورشید

بستر

نشخوار دام

ناحیه آسایش حرارتی را TNZ می نامند. البته این مرزها ثابت نیستند و تنها معیار سنجش آن ها دمای بیرون نیست. دمای بحرانی پایین باید از انرژی LCT برای پشتیبانی عملکردهای اساسی بدن در زمانی که دما به پایین ترین حد خود می رسد، استفاده کنند. سن و اندازه گوساله ها دمای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. نقطه آسایش گوساله ها در طول ماه اول، دمای بین 55 تا 70 درجه فارنهایت است. در صورتی که دما زیر 50 درجه فارنهایت برسد، استرس سرما در گوساله ها پدید می آید. این در حالی است که گوساله ها یک ماه پس از شیر گرفتن دمای 46 تا 80 درجه فارنهایت را تحمل می کنند.

در این سن، تا زمانی که دما کمتر از 28 درجه فارنهایت نرسد، استرس سرما در گوساله ها رخ نمی دهد. بزرگترین دلایل این تفاوت ها در اندازه گوساله و عملکرد شکمبه است. مساحت شکمبه گوساله های کوچک نسبت به وزن آن ها  نسبت به گوساله های جوان بزرگتر است که این امر باعث می شود گرما با سرعت بیشتری از دست برود. شکمبه گوساله ها در یک ماهگی تولید گرما و تخمیر دانه می کند. چنین موردی می تواند برای آن ها که به نشخوار کننده تبدیل خواهند شد، امری حیاتی باشد.

پوشش مویی تمیز و خشک در برابر سرما عایق بیشتری ایجاد می کند. دمای محیطی LTC باید برای گوساله ها از پتو های مخصوص برای گرمای بیشتر دام های جوان استفاده کرد. در زمان استفاده از پتو، اطمینان حاصل نمائید که در طول روز گوساله ها زیر آن عرق نکنند، چرا که موهای خیس حاصل از عرق می تواند در هنگام کاهش دمای شبانه منجر به احساس سرما در دام شود که این امر به وضوح اثرات مثبت پتو را خنثی می کند.

هوای سرد برای گوساله ها
در هوای سرد برای گوساله ها از پتو استفاده کنید.

برای گوساله های کمتر از 3 هفته که هنوز غلات نمی خورند پتو  بسیار مفید است. گرمای تابشی نور خورشید نیز می تواند دمای بدن را افزایش دهد. اتلاف حرارت تابشی یکی دیگر از مواردی است که باید در پرورش گوساله ها مد نظر قرار گیرد. اگر گوساله ها روی سطح بتنی، سنگی یا ماسه ای دراز بکشند، گرما از بدن آن ها به محل استراحت منتقل می شود. کاه ضخیم و خشک یا خاک اره به عنوان عایق می توان استفاده کرد.

در برخی شرایط ممکن است با تغییر فصل، جایگزینی نوع بستر می تواند مفید باشد. با شروع کاهش دما، کاه اضافه کنید. اکثر برنامه های تغذیه برای محدود کردن مقدار شیر یا جایگزین شیر، به منظور تشویق مصرف غلات و رشد شکمبه گوساله ها طراحی شده اند. علاوه بر این، گوساله های شیری جوان چربی ذخیره شده کمی دارند که می توانند برای گرما استفاده کنند. در نتیجه، آب و هوای سرد می تواند تقاضای اضافی برای گوساله ایجاد کند.

برای تامین انرژی اضافی گوساله ها می توانیم با افزایش خوراک، استرس سرما را کاهش دهیم. به یاد داشته باشید، اگر گوساله ها کمتر از انرژی مورد نیاز خود تغذیه شوند با کاهش وزن روبرو خواهند بود. علاوه بر این، استفاده از بافت بدن برای حفظ سطح انرژی باعث استرس می شود که سیستم ایمنی کاهش یافته و کمتر به چالش ها پاسخ می دهد.

بنابراین ممکن است برای محاسبه مقدار انرژی که گوساله برای گرم نگه داشتن خود صرف می کند، نیاز به تغذیه اضافی داشته باشیم. در دمای 59 درجه فارنهایت LCT، نیازهای مواد مغذی گاوهای شیری در سن بالای 3 هفته باید احتیاط کرد. LCT برای گوساله های کمتر از 3 هفته استفاده شده است، اگرچه نیازهای انرژی ممکن است در زیر این دماها شروع به افزایش کنند، اما این احتمال وجود دارد که شیوه های معمول تغذیه از تنش سرمای واقعی جلوگیری کند تا زمانی که دما کاهش یابد. 

هر چه گوساله ها زودتر شروع به خوردن غلات کنند، از نظر تولید گرما سود بیشتری خواهند برد. هر کاری که بتوانیم برای تشویق مصرف استارتر انجام دهیم، تأثیر مثبتی بر توانایی گوساله ها برای تحمل دمای سرد خواهند داشت. در هفته اول زندگی مقادیر کمی از استارتر ارائه دهید. مطمئن شوید که آب برای همه گوساله ها در دسترس باشد. نوشیدن آب باعث تحریک مصرف خوراک استارتر می شود. در هوای سرد، سه بار در روز و هر بار حداقل 30 دقیقه آب گرم بدهید تا مطمئن شوید که گوساله ها فرصت کافی برای نوشیدن دارند.

دریافت آب کافی یکی از رایج‌ترین چالش‌هایی که گوساله‌ها در زمستان با آن روبرو هستند. جایگزینی خوراک اولیه، به جای تغذیه شیر، باعث بهبود ثبات در رژیم غذایی گوساله ها، هزینه کمتر و کارایی بهتر می شود. علاوه بر این، اولین گام برای حفظ سلامت و رشد گوساله در طول زمستان، بررسی محل نگهداری آن ها است تا اطمینان حاصل شود که محیطی راحت و به دور از اتلاف گرما دارند. پتوهای گوساله را در نظر بگیرید، مخصوصاً برای گوساله های جوان که در خارج از خانه نگهداری می شوند. مرحله بعدی ارزیابی برنامه تغذیه گوساله و اطمینان از دسترسی زودهنگام دام به غلات و آب است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *