شیر غیرقابل فروش در مزرعه

ضایعات شیر در مزرعه

 گزینه های ضایعات شیر  (غیرقابل فروش) چیست؟

باید به شیر ضایعات یا غیرقابل فروش آن توجه دقیقی داشت، برای دامدار یا صنایع لبنی به حداکثر رساندن ارزش شیر بسیار مهم است.

در دوران چالش برانگیز اقتصادی، دامداران یا کشاورزان در تمام سطوح برای تامین مواد غذایی ایمن، توجه خود را بیشتری به شیوه های تولید کشاورزی معطوف و گاهی به دلایل مختلف از فروش شیر خودداری می کنند، و زیان های مالی زیادی متحمل می شوند. نگرانی‌های مربوط به گسترش عوامل بیماری‌زا، مقاومت ضد میکروبی و سایر خطرات مربوط به امنیت زیستی و شیوه‌های تغذیه ایمن حیوانات، توجه به موضوع نحوه رسیدگی به شیر غیرقابل فروش یا ضایعات، هدف یک دامدار است.

ضایعات شیر غیرقابل فروش
شیر ضایعات (غیر قابل فروش)شیر غیر قابل فروش

با شیر زائد یا محصولات رد شده چه باید کرد؟

پسماند آب، محصولات جانبی تولید مانند آب پنیر، محصول نهایی برگشتی و شیری که غیرقابل فروش است، در مزرعه به وسیله فاضلابی که حاوی شیر رقیق شده با آب است را برای شستن تجهیزات و مخازن شیردوشی، تمیز کردن سالن و سیستم های شستشو در مزرعه مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور مشابه، پس از تولید شیر، محصولات نهایی آن در کارخانه فرآوری فاضلاب تولید می شود. از آنجایی که فاضلاب حاوی شیری و آب است باید نسبت شیر به آب را در نظر گرفت. وقتی مواد آلی بیشتری در شیر وجود داشته باشد، نیاز بیشتری به بیوشیمیایی اکسیژن است، به این معنی که اکسیژن بیشتری توسط باکتری هایی که مواد آلی را تجزیه می کنند احتیاج است.

برای کاهش بوها و سرعت تخریب آن، نیاز به BOD برای شیر که 5 برابر بیشتر از کود احتیاج است و نیازهای بیشتری را برای سیستم تصفیه ایجاد می کند. فاسد و ضایعات زمانی ایجاد می شود که اکسیژن مورد نیاز اولیه در شیر وجود نداشته باشد.

شیر ضایعات نباید در زهکشی یا در آب های سطحی ریخته شود، زیرا می تواند باعث اختلال در سیستم های بیولوژیکی شود که منجر به آسیب پوشش گیاهی، حیات وحش و ماهی می شود. اگر شیر از طریق سیستم سپتیک دفع شود، باید مجوزهای لازم وجود داشته باشد. سایر گزینه های دفع که ممکن است هزینه ای داشته باشند، در تصفیه خانه فاضلاب، هضم بی هوازی تجزیه مواد شامل ضایعات مواد غذایی، یا محل دفن زباله را می تواند در خود جای دهد.

هنگامی که فضای ذخیره سازی کافی در مزرعه وجود داشته باشد، ضایعات شیر را می توان به سیستم ذخیره کود اضافه و در نهایت  برای زمین استفاده کرد. در این مسیر باید برنامه مدیریت مواد غذایی یا برنامه مدیریت کود را نظر گرفت.

بسیاری از مزارع تصمیم گرفتند پسماند شیر که به عنوان شیر ضایعاتی در نظر گرفته می شود، گوساله ها تغذیه کنند. به خاطر داشته باشید که آن محلول، هنگام انتخاب تغذیه، نگهداری و جابجایی مناسب شیر ضایعات در صورتی که به گوساله ها داده می شود ضروری است. گاهی مقررات دولت محلولی که به تاریخ فروش آن نزدیک یا ضایعات مزرعه است تعیین می کند چه چیزی برای تغذیه و سایر دام ها به عنوان تغذیه دام استفاده کرد.

سوالات تعیین کننده که آیا شیر ضایعات یا سایر باقیمانده های فرآوری مواد غذایی به عنوان خوراک دام مناسب است شامل:

  • آیا محصول غذایی عاری از خطرات فیزیکی مانند شیشه، فلز یا پلاستیک است که به حیوان مصرف کننده آسیبی نرساند؟
  • آیا محصول فاقد خطرات شیمیایی یا میکروبیولوژیکی است؟
  • آیا کمیت و کیفیت برای گنجاندن در رژیم غذایی حیوان با حداقل اختلالات سازگار است؟
  • آیا شیر یا محصولات نهایی به اندازه کافی وجود دارد که آن را به عنوان گزینه خوراکی در نظر گرفت؟
  • آیا محصولی که در رژیم غذایی گنجانده شود منبع انرژی یا پروتئین مطلوبی را فراهم می کند؟
  • آیا این خوراکی خوش طعم است یا احتمال دارد توسط حیوان مصرف شود؟
  • آیا گزینه های عملی برای جابجایی و نگهداری تا زمانی که تغذیه شود وجود دارد؟ خطر امنیت زیستی که ممکن است با پسماند شیر تغذیه یا سایر باقیمانده های فرآوری مواد غذایی همراه باشد چیست؟ آیا آن محصول می تواند منجر به گسترش بیماری شود؟

در حالی که به حداکثر رساندن ارزش شیر شما در شرایط اقتصادی چالش برانگیز، بسیار مهم است باید به ارزش واقعی شیر ضایعات مجدد توجه کرد. صرف زمان برای ارزیابی شیر ضایعات به عنوان یک محصول می تواند به شما در بهترین انتخاب برای استفاده یا دفع کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *