علوفه هیدروپونیک

تولید علوفه هیدروپونیک

علوفه هیدروپونیک

در این مقاله درباره علوفه هیدروپونیک بیشتر خواهیم دانست. همه ی ما می دانیم تغذیه دام یک مسئله خیلی مهم برای دامداران محسوب می شود. تمام نگرانی های دامداران زمان کاشت علوفه کمبود آب است. مزرعه پردیسان این داستان را با علوفه هیدروپونیک به راحتی حل کرده است، فقط کافی است تا انتهای این مقاله با ما باشید. زمانی که با کمبود آب یا زمین کافی برای کاشت بذر و علوفه مواجه می شوید، می توانید با تولید علوفه هیدروپونیک راه را برای خود آسان نمائید. در زمان کشت  علوفه هیدروپونیک از مواد شیمیایی یا غیر ارگانیک استفاده نمی شود، جالب است که بدانید مزرعه پردیسان در قلب منطقه ی خشک گرمسارقرار دارد؛ و از طریق تولید علوفه هیدرو پونیک مشکل تغذیه دام ها ی خود را حل کرده است.

 

علوفه هیدروپونیک
علوفه ی هیدروپونیک بدون خاک رشد می کند.

در حال حاضر با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، تولید علوفه هیدروپونیک یک روش مثبت برای کشاورزان و دامداران می باشد. در این روش باید  دمای محیط، رطوبت، نور و آبیاری در طی مسیر تولید و رشد آن کنترل و نظارت کرد تا علوفه سبز و با کیفیت تولید شود، این خوراک دام دارای پروتئین، کلسیم است. و قابلیت  هضم راحت برای دام دارد و 3200 کیلو کالری  انرژی متابولیک در هر کیلو گرم علوفه را دارا می باشد. ما در این مقاله سعی داریم نحوه ی تولید را توضیح دهیم تا از سردرگمی ها بیرون بیایید.

تولید علوفه هیدروپونیک

در تولید علوفه هیدروپونیک بذر یونجه، گندم، شبدر و جو می توان کاشت. بذرها باید سالم و با کیفیت باشند، و آن ها باید با آب تمیز شسته شوند، 12 ساعت در آب کمی شناور باشند؛ تا دانه ها بهتر جوانه بزنند، این دانه ها در سینی مخصوص بدون خاک و در آب غنی شده از جمله فسفر ، منیزیم ، کلسیم مرطوب نگه داشته می شوند، و مواد ضد کپک غیر سمی و شیمیایی روی بذر ها اسپری می کنند تا از تولید مواد شیمیایی جلوگیری شود؛ و از عوارض هایی از جمله سقط جنین و شیر ناسالم بز و گوسفندان جلوگیری شود. در جریان باشیم بذرهای کاشته شده در چند روز تا یک هفته به اندازه ی 25 تا 30 سانت رشد می کنند. اگر علوفه بیش از یک هفته در سینی کشت شده خود برداشت نشود به دلیل کمبود نور موجب زردی برگ ها می شوند. در اتاق علوفه فقط از یک پمپ بسته هیدرولیک کنترل شده استفاده می کنند.

دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک

با دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک در مدت 6 یا 7 روز به میزان یک تن یا کمی بیشتر، علوفه برای دام های خود داشته باشید. تجهیزات دستگاه علوفه هیدروپونیک معمولا شامل سینی که از جنس پلاستیکی محکم است، برای  کشت علوفه هیدروپونیک استفاده می شود و از مهمترین اجزای این دستگاه است. باید استانداردهایی مثل ارتفاع مناسب و خروجی آب داشته باشد، تا بذر ها تمیز و بدون آلودگی رشد کنند؛ و اما  قفسه های کشت آن باید از جنس آلومینیوم باشد تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. یکی دیگر از اجزای این دستگاه که می توان نام برد، تابلو برق مناسب است. باید به اندازه دستگاه نصب شده باشد تا از میزان مصرف زیاد برق جلوگیری شود.

 

دستگاه علوفه هیدروپونیک
با دستگاه علوفه هیدروپونیک طی 7 روز می توان یک تن علوفه داشت.

تفاوت کاشت بذرهای سنتی با کاشت علوفه هیدروپونیک

اول از همه چیزی که بیشتر به چشم می خورد، دسترسی همیشگی به علوفه تازه است. این روش تولید علوفه هیدروپونیک کاملا جدید است و جایی برای نگرانی و هزینه آن نیست و کاملا سودده است، این علوفه ارزان در هر نوع شرایط آب و هوایی رشد می کند. برای خنک نگه داشتن آن احتیاجی به هزینه برق نیست از این جهت، از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است. زمین یا سینی به ابعاد 4 متردر 3 متر می تواند 170 کیلوگرم علوفه سبز تولید کند؛ و اما کاشت بذر به صورت سنتی همیشه با کمبود آب مواجه است تا بتوان علوفه با کیفیت تولید کرد. در حالی که از طریق کاشت علوفه هیدروپونیک برای یک کیلو گرم علوفه تنها احتیاج به یک لیتر یا شاید کمتر به آب احتیاج باشد. در کشت سنتی کشاورزان در فصل خاصی می توانند کاشت داشته باشند و در تمام فصل های بعدی از علوفه خشک انبار شده استفاده می کنند ولی در کشت علوفه های هیدروپونیک بدون در نظر گرفتن باران یا آفتاب به صورت مداوم از علوفه تازه و مرغوب استفاده کرد. در این روش نوین، احتیاجی به تعداد زیادی کارگر نیست و حداقل ساعت کاری، یک ساعت است، البته به اندازه سوله بستگی دارد.

و آخر کلام

با روش تولید علوفه هیدروپونیک دیگر دغدغه تغذیه دام خود نباشید، در تمام سال می توانید از علوفه سبز، تازه و ارگانیک استفاده کنید تا در تولید گوشت و لبنیات سالم کشور نوآورانه تر نقش آفرینی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *