تشخیص آبستنی گوسفند

تشخیص آبستنی گوسفند

روش های تشخیص آبستنی گوسفند و بز کدامند؟

علاوه بر پرورش گوسفند، یک دامدار با تجربه باید تخصص تشخیص آبستنی گوسفند یا بز را هم داشته باشد، که توان تصمیم گیری و اقدامات لازم تا مانع بیماری و سقط جنین شود. برای تولید مثل موفق دام و افزایش بره زایی دامدار باید گوسفند یا بز باردار را از سایر دام های نازا جدا کند. خوراک دام در دوران آبستنی گوسفند و بز اهمیت ویژه ای دارد که شامل: آب، پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ها است.

در این مقاله به اختصار روش های تشخیص آبستنی گوسفند را توضیح می دهیم:

روش سونوگرافی

یکی دیگر از روش های تشخیص بارداری گوسفند یا میش دستگاه سونوگرافی است، سبک، دستی و قابل حمل است و هیچ سیمی مانع حمل آن نمی شود. این روش بی خطر، ارزان و سریع است. زمان مناسب تشخیص 45 تا 90 روز بارداری است. با این روش بعد از آنالیز می توانند تعداد، تصویر زنده بودن جنین، سن و زمان زایمان دام را تعیین کنند؛ اما میزان خطا این دستگاه بالاست. برای تشخیص بهتر می توان به دو شیوه رکتال و شکمی روی آورد؛ هر دو روش 55 روز یا بیشتر باید از بارداری دام گذشته باشد.

روش رکتال، نتایج آبستنی گوسفند را دقیق تر نشان می دهد، سونوگرافی رکتالی باید به فرد کاربلد و با تجربه سپرد تا حیوان آسیبی نبیند. روش دوم شکمی به علت لمس رکتوم شکم میزان سقط جنین را افزایش می دهد، اصولا دامداران از این روش استفاده نمی کنند.

تشخیص آبستنی گوسفند
با تشخیص آبستنی گوسفند جلوی ضررهای احتمالی گرفته می شود.

تست پروژسترون خون

در روش تعیین سطح هورمون پروژسترون از طریق آزمایشگاهی زمان یک ماهگی دام قابل انجام است. در صورتی که لقاح انجام شود جسم زردی روی تخمدان ایجاد شده است از بین نمی رود، این روش سریع تر می توان تشخیص آبستنی گوسفند را داشت. پروژسترون خون بالا می رود، خونگیری از طریق کیت های مخصوص، تشخیص پروسترون در آزمایشگاه انجام می شود. نسبت به روش اول یا سونوگرافی میزان خطای آن کمتر است. معایب این روش عدم دسترسی همیشگی به این نوع آزمایش است.

سنتی

تشخیص آبستنی گوسفند و بز به روش سنتی بعد از سه ماهگی با لمس زیر شکم و با تورم پستان آن ها قابل بررسی است. در 4 ماهگی بارداری واضح و مشخص، در ماه اخر شکم دام متورم و پستان آن ها سفت می شود.

 مشکل ناباروری گوسفند یا بزها، با کمک تلقیح مصنوعی می توان حل کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *