خوراک دقیق تلیسه

تغذیه دقیق تلیسه های شیری

تغذیه دقیق تلیسه شیری چگونه است؟

تغذیه دقیق تلیسه های لبنی هزینه زیادی از جمله خوراک، ساختمان ها و نیروی کار را نشان می دهند . با این حال تا زمانی که زایمان نکنند هیچ پولی به مزرعه برنمی‌گردانند. مدیریت کلی تلیسه های شیری باید کار را به گونه ای انجام دهد که بهترین کیفیت با پتانسیل بالا، تولید با حداقل هزینه برای مزرعه و محیط زیست را به همراه داشته باشد.

بزرگترین هزینه های تولید تلیسه، خوراک آن است. بهره وری خوراک (هزینه شیر و تغذیه) یک مفهوم مدیریتی مهم برای گاوهای شیرده است. با این حال، این مفهوم به ندرت برای تلیسه در حال رشد ذکر شده است. راندمان خوراک با افزایش هزینه ها رابطه مستقیمی دارد.

عوامل تاثیر گذار بر کارایی خوراک در تلیسه های شیری:

  • ژنتیک
  •  کیفیت علوفه (قابلیت هضم)
  • سرعت رشد یا مرحله رشد
  • وضعیت بدن یا افزایش ترکیب بدن
  • بارداری
  • استرس گرما یا سرما (تنش های محیطی)
  •  سطح ورزش

عوامل تحت تأثیر مدیریت بر کارایی خوراک شامل:

  • مسکن
  •  انواع خوراک
  • سیستم تغذیه ای مورد استفاده برای تلیسه ها

چندین سال است که محققان در مورد جنبه های کارایی خوراک، و تغذیه مهم نشخوارکنندگان در حال رشد، مطالعه می کنند.

مفهوم دقیق تغذیه این است که کارایی بیشتر، استفاده از مواد مغذی را ارتقا و اجازه می دهد تا نیازهای غذایی آن ها با دقت بیشتری برآورده شود.

مفاهیم مهم سیستم های تغذیه برای تلیسه های شیری:

  • جیره های نمونه
  •  جنبه های تغذیه ای و مدیریتی
  •  اجرای تغذیه دقیق
  • تغذیه دقیق با سطوح بالای کنسانتره

مفاهیم ذکر شده در بالا، می‌تواند کارایی خوراک تلیسه را بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده است که کنسانتره بالا، جیره های سنتی و علوفه ها، افزودنی هستند که می‌توانند با هم در یک سناریوی تغذیه تلیسه، بدون تأثیر منفی بر بهره‌وری آتی مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم  منابع خوراک، بسیار قابل هضم در یک محیط  تغذیه کنترل شده با تاکید بر راندمان خوراک، کاهش هزینه های جیره روزانه و به حداقل رساندن تولید کود استفاده می کند.

جنبه های تغذیه ای

تلیسه ها از یک رژیم غذایی متعادل تغذیه کنند.

تغذیه تلیسه های شیری با یک رژیم غذایی متعادل همیشه مهم است. در مورد تغذیه دقیق، هیچ دامی، با انتخاب آزاد علوفه ای را تغذیه نمی کند. رژیم یا مخلوطی از علوفه و غلات، دام تغذیه می شود، که یک بار در روز تغذیه می شود. بر اساس تحقیقات منتشر شده فعلی، غذا متعادل احتمالاً به شکل TMR است.

مشخصات تغذیه دقیق برای تلیسه های شیری، در حال حاضر به شرح زیر است:­­­­

پروتئین

تعادل در درجه اول برای پروتئین خام و محلول است.

  • 14 تا 15 درصد CP، برای تلیسه های قبل از بلوغ بر اساس  BW DMI/d2 تا  15درصد است.
  • 13 تا 14 درصد CP، برای تلیسه های پس از بلوغ بر اساس BW DMI/d 1 تا 65 درصد است.
  • همیشه حداقل 30 تا 35 درصد محلول CP را در جیره ها حفظ کنید.
  • سطح CP تجزیه ناپذیر شکمبه بیش از 25 تا 30 درصد مورد نیاز نیست.

از منابع خوراک استاندارد بر اساس قیمت و در دسترس بودن استفاده کنید، نه خوراک هایی که به طور خاص برای پروتئین بالا طراحی شده اند.

تلیسه ها روزانه به مقدار مشخصی به پروتئین خام نیاز دارند. پروتئین کل برای تلیسه ها به اندازه بخش های مختلف مهم است. تحقیقات نشان داده مواد افزودنی ارزش کمتری نسبت به مواد غذایی معمولی برای تلیسه ها دارد.

انرژی

دو  استراتژی تغذیه برای تامین انرژی مورد نیاز تلیسه های شیری در حال رشد، به شرح زیر است:

  • جیره‌ها را می‌توان با چگالی انرژی متغیر فرموله کرد تا تلیسه به صورت آزادانه تغذیه و مصرف انرژی خود را انتخاب کند.
  • رژیم غذایی تلیسه ها را می توان با محتوای انرژی ثابت (به طور کلی بالاتر)  فرموله و با دقت تغذیه کرد، تا به طور خاص نیاز انرژی تلیسه ها را برآورده کند.

انرژی مورد نیاز تلیسه، تحت تأثیر اندازه، سرعت رشد و محیط زیست آن ها خواهد بود.

فیبر (NDF,ADF )

براساس آزمایش های اخیر راجع به تغذیه دقیق، فیبر برای تلیسه‌های شیری ممکن است مورد تایید نباشد. به طور سنتی، سطوح بالای فیبر NRC یا علوفه با کیفیت پایین، برای کنترل انرژی جیره، به تلیسه های شیری داده می شد. با این حال، تغذیه دقیق رژیم‌های غذایی با غلظت بالا، فیبر کم، برای تلیسه های در حال رشد به خوبی تثبیت نشده است.

ویتامین ها و مواد معدنی

در حال حاضر برای تلیسه ها، که با جیره های کنسانتره بالاتر تغذیه می شوند، هیچ داده یا آماری وجود ندارد که نشان دهد در رژیم تغذیه دقیق، نیازهای ویتامین و مواد معدنی دام تغییر می کند.

انتخاب مواد تشکیل دهنده خوراک

با توجه به تنوع مواد غذایی موجود برای فرمولاسیون جیره، مجموعه ای جامع از توصیه ها، در حال حاضر در دسترس نیست. مواد تشکیل دهنده خوراک تلیسه های شیری باید بر اساس هزینه، در دسترس بودن و ترکیب مواد مغذی انتخاب شوند.

منابع متمرکز

بسیاری از تحقیقات تغذیه دقیق تلیسه های لبنی که تا این مرحله انجام شده است، از ذرت و کنجاله سویا به عنوان منابع کنسانتره استاندارد برای تامین انرژی و پروتئین استفاده کرده اند. با این حال، این مواد و سایر مواد می توانند از نظر قیمت به طور قابل توجهی متفاوت باشند. فرصتی برای ترکیب مواد جانبی متعدد در سیستم های تغذیه دقیق وجود دارد. با افزایش نسبت کنسانتره جیره، فرصت و انعطاف بیشتری برای گنجاندن این مواد مقرون به صرفه وجود دارد.

منابع علوفه

برای تلیسه های تغذیه دقیق، استفاده از سطوح بالای سیلو ذرت، امکان پذیر است. با این حال نظارت دقیق تلیسه ها نیاز است. بخش قابل توجهی از سیلوی ذرت، دانه ذرت تشکیل می دهد. در تحقیقات تغذیه دقیق نشان داده است، بسیاری از جیره های مورد استفاده، از سیلوی ذرت به عنوان علوفه اصلی استفاده می کنند، و هیچ اثر مضری مشاهده نشده است. سیلوی ذرت به عنوان یک جایگزین رژیم غذایی دقیق و علوفه بالا که سرشار از سیلاژاست، همچون منبع علوفه استفاده می شود.

ذرت، جایگزینی برای یک رژیم غذایی سنتی تر مبتنی بر یونجه با کیفیت پایین تر استفاده شود و مصرف آن می تواند برای دام انتخاب آزادانه ای باشد. هنگام تغذیه بالای دانه تلیسه ها، ممکن است نیاز به محدود کردن مقدار یونجه باشد. این ترکیب از خوراک ها، ممکن است باعث ایجاد نفخ مزمن و کف آلود در تلیسه هایی شود که مستعد این وضعیت هستند. نفخ کف آلود تنها ناهنجاری متابولیک یا شکمبه ای، زمانی که تلیسه ها با جیره های غلیظ بالا تغذیه شده اند، مشاهده شده است و به نظر می رسد نفخ کف آلود حدود 10 تا 15 درصد از تلیسه های هلشتاین زمانی که سطح (DM حدود 75 درصد) کنسانتره بسیار بالا باشد.

کاه یا سایر علوفه های بسیار پر فیبر را می توان در جیره تلیسه های تغذیه دقیق گنجانید، اما توصیه نمی شود. دفع بیشتر مواد منجر به فواید کم در ارتباط با این منبع علوفه می شود. محدود کردن ذرت و گنجاندن یونجه، یا منبع علوفه ای که به طور خاص باید اجتناب شود یا در یک سیستم تغذیه دقیق گنجانده شود، به درستی آگاهی نداریم.

جنبه های مدیریت

تلیسه ها را اغلب وزن کنید!

خوراک دقیق تلیسه
خوراک دقیق تلیسه چند روز قبل زایمان باید متوقف شود.

احتمالاً هیچ ابزار مدیریتی وجود ندارد که بیشتر از نظارت بر وزن تلیسه ها بر جنبه های پرورش تلیسه تأثیر بگذارد. توزین و پایش مکرر تلیسه ها به ویژه برای سیستم های تغذیه دقیق بسیار مهم است.

زمان‌های بحرانی برای وزن ‌کردن تلیسه‌ها شامل:

پس از شیرگیری

قبل از تولید مثل

زمان تولید مثل

میانگین افزایش روزانه باید محاسبه و نمرات وضعیت بدن نیز باید نظارت شود. بر اساس تحقیقات تلیسه های هلشتاین باید 1.75 تا 2.00 پوند در روز باشد. توزین تلیسه ها وسیله ای نسبتاً ساده برای نظارت بر عملکرد حیوانات است و این عمل برای تغذیه دقیق تلیسه های شیری ضروری است. توزین تلیسه‌ها هنگام تغذیه دقیق تلیسه‌های شیری اهمیت فزاینده‌ای دارد. سطح نامناسب محدودیت رژیم غذایی می‌تواند منجر به افزایش سریع و تلیسه‌های چربی یا افزایش کمتر از حد مطلوب شود. ترازوهای الکترونیکی را می‌توان در کوچه‌ها یا مکان‌های آسان دیگری قرار داد تا برای تلیسه‌ای با وزن کمتر، کار سختی نباشد.

اساساً هر زمانی که یک تلیسه به کار گرفته می شود، باید او را وزن کرد، در یک سیستم تغذیه دقیق، تلیسه ها باید وزن شوند تا میزان تغذیه مورد نیاز را بدانید. در حالی که نرخ رشد مورد نیاز برای پرورش در سن معین یا برای زایش در وزن مشخص بدن حفظ می شود.

توصیه ها

  • حداقل شرایط بدن دام را رعایت تا سیستم شما پایدار، از وزنه کمتری استفاده کرد. وزن کردن تلیسه ها یک بار در ماه پیشنهاد می شود.
  • بهتر است تمام تلیسه ها وزن شوند. با این حال، در برخی از مزارع به علت تعداد بالای تلیسه ها ممکن است به درستی انجام نشود. در این صورت وزن کردن یک گروه به عنوان نماینده از تلیسه ها، درهر  قلم بار کفایت می کند. سودهای تلیسه و گروه را در مقایسه با وزن معیار نظارت کنید. مدیریت در صورت نیاز استراتژی، خوراک آن ها را تغییردهد.

اندازه های گروه

نگهداری گروه تلیسه درمرکز، به حداقل رساندن تنوع در اندازه، سن آن ها در هر گروه و همچنین سیستم تغذیه دقیق مهم است. به طور معمول، تلیسه ها پس از 4 ماهگی باید در رده های هم سن یا نزدیک به آن در گروه های (90 کیلوگرم) نگهداری شوند. اغلب این به معنای داشتن گروه هایی با حداکثر 2 تا 4 ماه تنوع سنی است. حداکثر سن گروه ها بین 2 تا 4 ماهگی متنوع است. پس از پرورش، می توان این تعداد را به (136 کیلوگرم) وزن افزایش داد.

فضای دو طبقه خوراک

در سیستم‌های تغذیه دقیق، تلیسه‌ها قبل از زایمان به فضای دوتایی خوراک به اندازه 14 تا 24 اینچ، نیاز دارند. تلیسه های تغذیه دقیق در تمام ساعات روز به غذا دسترسی نخواهند داشت، تلیسه های بیش از حد تهاجمی و ترسو زمانی که در فضای دو طبقه غذا محدود باشند، بسیار مستعد تغذیه بیش از حد یا کم تغذیه هستند. بنابراین، ضروری است که همه تلیسه ها در یک زمان بتوانند غذا بخورند. 

خوراک دقیق تلیسه
تمرکز بر روی خوراک دقیق تلیسه های بالغ حائز اهمیت ست.

زمان استفاده از فضای دو طبقه خوراک سه استراتژی وجود دارد در این مقاله به اختصار توضیح داده شده است:

  1. گروه بندی حیوانات با وزن های مشابه
  2. موانعی برای حرکت آزاد در تخته خوراک وجود داشته باشد، مانند قفل‌های سر یا پایه‌ های جداکننده نزدیک
  3. دو بار در روز در فواصل زمانی نزدیک غذا بدهید. به عنوان مثال، دو سوم از سهم روزانه را در ساعت 7 صبح و یک سوم باقی مانده را در ساعت 9 صبح تغذیه کنید. به این ترتیب حیوانات بزرگتر می توانند در اولین تغذیه آزادانه تر و حیوانات ترسوتر در تغذیه دوم غذا بخورند.

از تراشه های کاه و چوب به عنوان بستر اجتناب کنید!

اگر تلیسه ها مجاز به مصرف مواد بستر باشند، تعادل مورد نظر در جیره غذایی دقیق به خطر می افتد. تلیسه های تغذیه دقیق نیاز به جیره های متعادل برای رشد در سطح مطلوب دارند.

گرسنه اما در حال رشد

در اجرای اولیه پروتکل تغذیه دقیق، تلیسه‌ها به احتمال زیاد بلافاصله قبل از تغذیه صدا می‌کنند و فرکانس بزرگ آن به سمت تغذیه بعدی افزایش می یابد. تجربیات تحقیقاتی نشان می دهد که این رفتار بین 10 تا 14 روز پس از اجرای استراتژی تغذیه دقیق کاهش یافته و تقریباً ناپدید می شود.  یکی از دلایل بهبود کارایی در تلیسه های تغذیه دقیق، کاهش متوسط ​​​​در اندازه شکمبه و روده است؛ که برای تطبیق با کاهش بار گوارشی لازم است. انتقال ADG به تغذیه دقیق و  افزایش ظرفیت روده پس از زایمان مستلزم زمان است. تا زمانی که تلیسه ها مطابق با اهداف عملیات شما رشد می کنند و جیره متعادلی دریافت می کنند، به اندازه کافی تغذیه می شوند.

ایجاد تغییرات کوچک

انتقال تلیسه ها از جیره غذایی پر علوفه به کم، نیاز به مراحل افزایشی دارد تا سازگاری مناسب شکمبه را فراهم کند. تحقیقات بر روی تغذیه دقیق تلیسه ها با جیره های غلیظ بالا متمرکز شده است تا در مورد مزایا و معایب سیستم های تغذیه دقیق بیاموزند.

یک نقطه شروع تغذیه دقیق، محدود کردن مصرف جیره علوفه و کنسانتره تا 50 درصد است. برخی از مزایای این نوع جیره تغذیه دقیق بالا و کم انرژی، کارایی خوراک را افزایش می دهد.

تولید کنندگان NDF موجود در خوراک با کنسانتره بالا را ارائه می دهند و در مقایسه با رژیم غذایی سنتی با اندازه جیره های غلیظ و پتانسیل بالاتر، مشکلاتی برای شکمبه ایجاد نمی کند.

(بیشتر گاوهای شیرده با این نوع رژیم غذایی، به ازای هر پوند وزن، تغذیه می شوند)

انتقال رژیم های غذایی قبل و بعد از زایمان

تغذیه دقیق باید قطع شود. تلیسه ها 30 تا 45 روز قبل از زایش با جیره های معمولی باید سازگار شوند. تغذیه دقیق تلیسه ها 30 تا 45 روز قبل از زایش هیچ اثر نامطلوبی بر وزن هنگام تولد گوساله، دیستوشی، مشکلات متابولیک، مصرف زود هنگام شیردهی یا تولید شیر  نداشته است. ثابت شده است که تغییرات در حجم شکمبه و روده به سرعت رخ می دهد، پس از زایمان مصرف ماده خشک کمتر نمی شود.

کلام آخر

برای میانگین افزایش روزانه دام باید مصرف خوراک محدود شده باشد تا بتوان میانگین روزانه را بهینه افزایش داد.

میانگین افزایش وزن بدن، روزانه محاسبه و نمرات وضعیت بدن نیز باید نظارت شود، بر اساس تحقیقات ADG تلیسه های هلشتاین باید 1.75 تا 2.00 پوند در روز باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *