جدا سازی شاخ برای گوساله ها

شاخ زدایی گوساله ها

چرا شاخ زدایی برای گوساله ها انجام می شود؟

شاخ زدایی یکی از  شیوه های مدیریتی، که ممکن است برخی افراد آن را ظالمانه یا غیرضروری بدانند. با این حال، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید کشاورزان باید به فکر امنیت، رفاه  خود و دیگر کارگران خود باشند. از آنجایی که امرار معاش کشاورزان و دامداران دام های  آن ها هستند، برای موفقیت کسب و کار باید از شیوه های مراقبت و درمانی مناسب  استفاده کنند. کندن شاخ گوساله‌ ها در سن 3 هفتگی ممکن است باعث نگرانی شود؛ رویه‌های مناسب مدیریتی برای کمک به رفع نگرانی و اطمینان از رفاه این حیوانات اتخاذ شود.

جدا سازی شاخ گاوهای شیری به محافظت از خود حیوان، بقیه گله و همچنین افرادی که با حیوانات کار می کنند کمک می کند.

در ایالات متحده، کشاورزی از نظر صدمات کشنده و غیرکشنده ناشی از کار در بالاترین رتبه قرار دارد. صدمات کشاورزی 8.5 برابر بیشتر از  سایر مشاغل، خطرات  مرگ و میر به همراه دارد. بدیهی است همه این جراحات مربوط به گاو نیستند. از آنجایی که این یک حرفه خطرناک است، کشاورزان هر کاری که می توانند انجام می دهند تا خطرات را برای خود به حداقل برسانند.

یکی از این پیشگیری ها، شاخ زدایی را می توان نام برد. محققان بهترین روش برای به حداقل رساندن استرس و درد گوساله ها در حین شاخ زدایی مورد مطالعه قرار داده اند. بیشتر مطالعات شامل نمونه گیری خون از گوساله ها برای نظارت بر سطح کورتیزول بود. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که توسط غده آدرنال تولید می شود و زمانی که گوساله تحت استرس است تولید می شود.

نمونه‌های خون به طور معمول جمع‌آوری و برای پایش سطوح استرس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین در طی این مطالعات، گوساله‌ها از نظر رفتارهایی مانند تکان دادن سر، تکان دادن گوش، مالش سر، تکان دادن دم و کوبیدن پا تحت نظر قرار گرفتند. تصور می شود که این اعمال برخی از نشانه های فیزیکی هستند که گوساله در حال تجربه درد است. از طریق تجزیه و تحلیل سطوح کورتیزول، ارزیابی نشانه های بصری، و نظارت بر مصرف خوراک و آب، محققان توصیه های خود را برای به حداقل رساندن استرس و درد هنگام کندن شاخ ارائه می دهند.

جدا سازی شاخ گوساله ها
جدا سازی شاخ گوساله ها برای امنیت امری ضروری است.

چگونه مراحل جدا سازی شاخ را برای گوساله ها تحمل پذیر کنیم؟

متداول ترین روش شاخ زدایی و جداسازی، کوتریزاسیون با آهن داغ است. یکی از بخش‌های مهم شاخ‌زدایی، ارائه یک بی‌حس کننده موضعی به ساق پا به منظور مسدود کردن عصب قرنیه است که حس شاخ را تامین می‌کند. در سال 2007، محققان نقاط قوت مختلف لیدوکائین بی حس کننده را در طول شاخ زدایی مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه اثربخشی لیدوکائین 5 درصد در مقابل لیدوکائین 2 درصد را در ارائه تسکین درد طولانی مدت و کاهش پاسخ استرس در گوساله های شیری طی دوره 72 ساعته پس از شاخ زدایی ارزیابی کرد.

در این مطالعه به گوساله‌ ها  2% لیدوکائین، 5% لیدوکائین یا محلول نمکی که حاوی بی‌حس کننده نبود داده شد. نتایج مطالعه نشان داد که استفاده از داروی بیهوشی، در هر 2% یا 5%، هیچ تسکین درد اضافی پس از کندن شاخ ایجاد نکرد. در زمان شاخ زدایی، گوساله های سالین  با لیدوکائین  2% تیمار شده، افزایش میزان دارو کورتیزول را در مقایسه با گروه لیدوکائین 5 درصد نشان دادند. اگرچه تغییرات رفتاری قابل توجهی به دنبال شاخ‌زدایی مشاهده نشد، اما تفاوت‌های محسوسی در زمان شاخ‌زدایی وجود داشت. گوساله‌های تحت درمان با لیدوکائین 5 درصد لگد زدن کمتری در حین جدا کردن شاخ نشان دادند. طی بررسی های انجام شده این دسته از گوساله‌ها هنگام عمل آرامش بیشتری احساس می کردند.

طبق تحقیقات انجام شده در زمان شاخ زدایی، استفاده از داروی بیهوشی باعث کاهش  استرس در گوساله ها می شود.

دو مقاله مشابه در مجله علوم لبنیات منتشر و بررسی اثرات استفاده از ملوکسیکام در طول فرآیند کندن شاخ پرداختند. در سال 2010، محققان شاخ‌زدن گوساله‌ها را با استفاده از ملوکسیکام یا دارو نما مقایسه کردند. داروی ملوکسیکام  برای کنترل درد استفاده می شود. این دارو نسبت به سایر داروها انتخاب درستی است، زیرا در گاو تقریباً (NSAID) رایج ضد التهابی غیراستروئیدی 26 ساعت است، بنابراین نسبت به داروهای دیگر مانند کتوپروفن و فلونیکسین مگلومین که نیمه عمر آن ها تقریباً 6 تا 7 ساعت است تسکین درد طولانی تری را ارائه می دهد.

این مطالعه شامل نمونه‌گیری خون نبود، بلکه شامل بلوک عصبی با لیدوکائین بود و  رفتارهای دام  پاسخ به درد هستند، تمرکز داشت. گوساله‌هایی که با تزریق ملوکسیکام درمان شدند، زمان کندن شاخ، گوش و سر کمتری تکان دادند. این گوساله‌ها همچنین در طول 5 ساعت اول کمتر از گوساله‌های تحت کنترل فعال بودند. محققان را به این باور رساند هنگام استراحت، آن ها درد کمتری تجربه می کنند. نتایج این تحقیقات نشان داد که ملوکسیکام در کاهش درد پس از کندن شاخ موثر بوده و می تواند درد را تا 44 ساعت با یک تزریق کاهش دهد.

این مطالعه به منظور ارزیابی اثر ملوکسیکام خوراکی بر پاسخ درد پس از بریدن شاخ‌ صورت پذیرفته شده و از دیگر اهداف آن  و تعیین این نکته است که  آیا در زمان عمل گوساله هایی که داروی ملوکسیکام  دریافت کردند، در غلظت سرمی کورتیزول، مؤثر بوده است یا خیر. اگرچه این مطالعه هیچ تفاوت بالینی قابل توجهی بین زمان تجویز ملوکسیکام پیدا نکرد، اما نتیجه گرفت که ملوکسیکام قادر به سرکوب پاسخ درد به دنبال شاخ زدایی است.

شاخ زدایی یک رویداد استرس زا برای گوساله ها است. با این حال، در مقایسه با از شیر گرفتن دام، حمل و نقل، و برخی دیگر از رویدادهای معمولی در مزرعه، اثرات قطع شاخ بسیار سریع تر از سایر رویدادها از بین می رود. در مطالعاتی که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، گوساله‌ها در مورد مصرف خوراک و آب هیچ مشکلی را متحمل نشدند؛ عموماً تا 72 ساعت پس از شیرگیری به رفتارهای عادی بازگشتند. هنگامی که ما شاخ گوساله ها را جدا می کنیم، به یاد داشته باشید که از یک بلوک عصبی کافی و همچنین یک بی حس کننده طولانی مدت استفاده کنید تا استرس و درد این گوساله ها به حداقل برسد.

سخن پایانی

جدا کردن شاخ به درستی انجام شود، دیگر این اتفاق برای گوساله ها یا کشاورزان  وحشتناک نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *