خوراک درمانی گاوها

تغذیه درمانی گاوهای شیری

تغذیه درمانی گاوها چگونه انجام شود؟

تغذیه درمانی گاوها و تعدادی از محصولات آن، به عنوان درمان حمایتی برای انواع بیماری های مختلف متابولیک و عفونی مورد استفاده قرار گیرند. خوراک مناسب می تواند بروز بیماری را به حداقل  برساند یا به کنترل اختلالات متابولیک، عفونی و تولید مثل در گله های شیری کمک کند.

در این مقاله موضوعات آزمایش بالینی، درمان حمایتی و پیشگیری از اختلالات رایج مؤثر بر گاوهای شیری ارائه شده است.

هنگام ارزیابی گله، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • در گله بیش از 10 تا 15 درصد بروز اختلالات غیرطبیعی متابولیک را به عنوان یک مشکل در نظر می گیرند.
  • افزایش بروز بیماری های عفونی و پاسخ ضعیف حیوانات به واکسیناسیون
  • تشکیل لقاح کمتر و بروز گرمای ضعیف
  • در فصلی سال میانگین 03٪ محتوای چربی شیر( بیشتر یا کمتر) متفاوت است.
  • در فصلی از سال، محتوای پروتئین شیر به میانگین 02 ٪ (بیشتر یا کمتر) اختلاف دارد.
  • بروز طعم های بد در شیر، به ویژه شیر اکسید شده یا مقوا، ترش و طعم های مالت ناپاک
  • عدم دستیابی به تولید شیر بالا و کاهش تولید آن در دوران اوج شیردهی، و میزان تولید کمتر از آنچه که برای تغذیه یا ژنتیک لازم است.
  • بیش از 10%، وضعیت بدن گله در دسته های شدید با مقیاس پنج نقطه ای بسیار لاغر و چاق طبقه بندی و بررسی شود.
  • کاهش مصرف ماده خشک برای کل گله یا در گروه های شیردوشی خاص

مشکلات خارج از خوراک

زمان تغذیه درمانی گاوها بهتر است از تست های بالینی حمایتی شروع شود.

سطح کتون را می توان روی حیوانات به صورت جداگانه بررسی کرد. توصیه می شود به جای سطح کتون ادرار، سطح کتون شیر را بررسی کنید. آزمایش ادرار برای تشخیص تا حدودی بیش از حد حساس است. آزمایش شیر محافظه ‌کارانه‌ تر است، اما برای نشان دادن بیماری بهتر است، خوراک و آب دام ها را از نظر کل باکتری ها و تعداد کل کلیفرم  آزمایش شوند. از نظر غربالگری مایکوتوکسین باید PH تمام خوراک و آب سیلو شده و حتی خوراک های انفرادی دام توجه شود؛ به ویژه زمانی که گاوها اسهال هموراژیک، چرخه های فحلی نامنظم و تشکیل لقاح کم را تجربه می کنند.

حیواناتی که از تغذیه خارج می شوند، در صورت وجود علائم بیماری تنفسی، به دقت بررسی و مشاهده کنید. در گاوهای شیری بالغ، علائم ویروس IBR ،BVD ،BRSV ،PI3 ممکن است محدود به افزایش متوسط ​​دما یا شستشوی تراشه برای کشت باکتری باشد. اگر مشکل گله سرولوژی باشد، ممکن است مشخصات متابولیک ضروری باشد. یک گروه از نماینده گاوهای خشک زودرس یا گاوهای تازه متولد شده بیش از سه هفته برای آزمایش پیشنهاد می شود. آزمایش‌ها باید شامل تعداد گلبول‌های سفید خون، نیتروژن اوره خون، مواد معدنی سرم، فیبرینوژن و در موارد مزمن آرژیناز (نشان‌دهنده احتمالی آسیب کبدی) باشد. تعداد بالای گلبول های سفید خون اغلب با عفونت های مزمن یا لوکوز مرتبط است.

شمارش غیرطبیعی گلبول های سفید خون گاهی اوقات در حیوانات مبتلا به عفونت حاد و بیماری های ویروسی دیده می شود. فیبرینوژن به طور کلی در حیوانات مبتلا به التهاب ناشی از آبسه، نئوپلازی، پریتونیت، سالمونلوز یا شکستگی افزایش می یابد.

 

 

خوراک درمانی گاوها
تغذیه درمانی گاوها حداکثر بیماری ها را کاهش می دهد.

درمان حمایتی

چندین افزودنی خوراک وجود دارد که می توان آن ها را تجویز کرد. آن ها شامل بولوس های B کمپلکس، یا دو تا چهار اونس در روز مخمر آبجو خشک، یا چهار اونس مخمر سلول زنده به مدت 5 تا 10 روز یا سه تا شش گرم در روز آسپرژیلوس اوریزا به مدت 5 تا 10 روز، یا تغذیه بی کربنات سدیم هستند. بعد از محرومیت حیوانی که به مدت چند روز از غذا محروم  بوده است، مصرف اقلام مختلف مانند یونجه، علف، کاه، یا دانه غلات می تواند پیش غذای آن باشد. در صورت امکان، مصرف علوفه را بیشتر از کنسانتره بخورانید. منابع اسیدهای آمینه قابل دور زدن یا محافظت شده شکمبه را امتحان کنید. به دنبال عفونت یا التهاب پیچیده باشید و درمان های حمایتی اضافی را برای کتوز در نظر بگیرید.

جلوگیری

زمان خوراک درمانی گاوها باید جیره‌ها را با تأکید بر پروتئین خام و محلول مصرفی و تجزیه ناپذیر، علوفه و فیبر شوینده خنثی کل، کلسیم، منیزیم، سدیم و کلرید دریافتی برای گاوهای خشک و شیرده متعادل کنید. تعادل مواد معدنی مناسب را در طول دوره خشکی حفظ و از مصرف زیاد کنسانتره خودداری کنید. گاوهای خشک نباید بیش از 30 درصد از کل ماده خشک مصرفی را به عنوان کنسانتره دریافت کنند. در گله هایی که با خوراک معمولی تغذیه می شوند، دامداران باید دانه را به تدریج از 1% پس از زایمان، در گله هایی که از کل جیره مخلوط تغذیه می کنند افزایش دهند. گاوهای تازه متولد شده  نباید بیش از 50 تا 55 درصد ماده خشک کنسانتره دریافت کنند.

بی کربنات سدیم را در جیره های گاو شیرده مخصوصاً برای حیوانات تازه متولد شده نگهداری کنید. یک تا دو هفته قبل و بعد زایمان، تغذیه کامل علوفه با کیفیت خوب به دام بخورانید. برای گوساله های تازه متولد شده در سن شش تا هشت هفته از مصرف مقادیر خوراک های تخمیر شده خودداری کنید.

دوره اول خشکی گاو بهتر است از علوفه کم هضم تغذیه شوند. کیفیت علوفه را دو تا چهار هفته قبل از زایش ارتقا دهید. مصرف علوفه و اندازه ذرات جیره را بررسی و کنترل کنید. بولوس های کلسیم بالا (در مجموع 75 گرم کربنات کلسیم) را در اسرع وقت، در عرض هشت ساعت پس از زایمان تجویز کنید.

نمونه جیره های مخلوط برای گاوهای خشک و گروه های تازه متولد شده را تجزیه و تحلیل کنید. آب آشامیدنی را از نظر آلودگی باکتریایی سنگین، PH و نیترات آزمایش کنید. بررسی کنید که گاوها به مقادیر بیش از حد بلوط، سیب، سیلوی ذرت خرد شده سبز، علف های هرز سمی و علوفه های حرارتی دسترسی نداشته باشند.

کتوز

کتوز عامل بسیار مهی در تغذیه درمانی گاوها محسوب و باید به آن توجه خاصی نشان داد.

تست های بالینی حمایتی

آزمایش‌های بالینی حمایتی همان آزمایش‌هایی هستند که در بخش مشکلات مربوط به تغذیه ذکر شده است. گله هایی با شیوع بالای کتوز نیز ممکن است با موارد عفونی درگیر شوند. همچنین مشکلاتی مبنی بر دریافت پروتئین بسیار کم یا زیاد، عموما در گله ها وجود دارد.

درمان حمایتی

تغذیه درمان حمایتی بسیار شبیه به موارد ذکر شده در بخش شرایط عدم تغذیه است. چند درمان اضافی شامل موارد زیر است:

  • روزانه 8 تا 12 اونس پروپیلن گلیکول را به مدت چند روز به صورت خوراکی به دام بخورانید.
  • روزانه 12 گرم نیاسین به مدت یک تا دو هفته به صورت خوراکی مصرف کنید.
  • یک تا شش میلی گرم ویتامین B12 را به حیوان تزریق کنید.

جلوگیری

اقدامات پیشگیرانه یا اقدامات احتیاطی علاوه بر موارد ذکر شده در بخش شرایط عدم تغذیه، شامل موارد زیر هم می شود:

  • وضعیت چاقی بدن در گاوهای خشک و تلیسه های بهار با امتیاز 4 یا بیشتر در (مقیاس 1 تا 5)  اجتناب کنید.
  • از دو تا چهار هفته قبل از زایمان، و به مدت 90 تا 120 روز پس از زایمان، روزانه شش گرم نیاسین را به صورت خوراکی به هر گاو بدهید.

تب شیر

 

تغذیه درمانی گاوها
تغذیه درمانی گاوها باید در نمایه تب شیر گنجانده شوند.

تست های بالینی حمایتی

قبل از درمان نمونه گیری خون از چهار تا هفت گاو خشک، توصیه می شود.

پارامترهای مهم تغذیه درمانی گاوها که باید در نمایه تب شیر  گنجانده شوند عبارتند از:

  1. مواد معدنی سرم
  2. حجم سلول های بسته
  3. تعداد گلبول های سفید
  4. خون (به علاوه دیفرانسیل)
  5. نیتروژن اوره خون

مشکل گسترده یک گله، سلنیوم و ویتامین E را در نظر بگیرید، تعیین این که آیا تب شیر با وضعیت کم منیزیم پیچیده شده است یا خیر، مهم است. در تب های شیر معمولی، منیزیم افزایش می یابد.

اگر گاو به درمان تب شیر پاسخ ندهد، نمونه شیر از هر چهار چهارم کشت می شود.

اگر تلیسه های پرورش یافته، کالبدشکافی شد، به دنبال بیماری عضله سفید و کلسیفیکاسیون قلبی، شکستگی های متعدد پا و یا آسیب نخاعی باشید.

درخوراک درمانی گاوها، درمان حمایتی را مد نظر بگیرید!

یکی از این موارد زیر استفاده کنید:

  • از بوروگلوکونات کلسیم ساده برای اولین درمان استفاده کنید تا بروز موارد مقاوم به درمان را به حداقل برسانید.
  • بولوس های با کلسیم بالا (حدود 75 گرم کربنات کلسیم) را در اسرع وقت پس از زایمان و در عرض هشت ساعت پس از تولد دام مصرف کنید. یا خمیر کلسیم را با توجه به توصیه ها و دستورالعمل های سازنده استفاده کنید.
  • برای گاوهای که به درمان پاسخ نمی دهند، دو پوند نمک اپسوم را در یک گالن آب، به دام بخورانید. این گاهی اوقات سموم را در قسمت تحتانی دستگاه گوارش از بین می برد و گاوها را قادر می سازد در عرض دو تا چهار ساعت بایستند.
  • تزریق عضلانی 10 میلیون واحد ویتامین D 3 به شکل محلول در آب انجام شود.
  •  دام روزانه 100 گرم (3.5 اونس) کلرید آمونیوم را  حداقل دو روز قبل و بعد از زایمان، تغذیه کند. کلرید آمونیوم باید با غلات یا سایر خوراک هایی که به سرعت خورده می شوند مخلوط کرد. در صورت مشکوک بودن، این درمان برای PH بالای شکمبه مناسب است. PH  ادرار را به سرعت بررسی کنید.

جلوگیری

  • دوره اول خشکی گاو، یک جیره متعادل تغذیه کند. از مصرف کم یا زیاد کلسیم خودداری کنید. نیازهای منیزیم، پتاسیم و سلنیوم را برآورده کنید. در هر راس، گاوهای خشک باید روزانه بین 15000 تا 25000 واحد  ویتامین D و حداکثر مصرف روزانه 50000 واحد برای همه گاوها استفاده شود.
  • شیوه های مدیریت تغذیه را بررسی کنید، به خصوص اگر حیوانات به علوفه و مواد معدنی دسترسی آزاد داشته باشند. حیوانات باید از تمام علوفه ها، غلات و مواد معدنی تغذیه شوند.
  • مصرف کنسانتره را حداکثر 5% تا 8% درصد، طی دو تا چهار هفته آخر قبل از زایمان محدود کنید.
  • اگر مشکل یک گله تب شیر است، تغذیه با جیره آنیونی یا اسیدی ممکن است به کنترل و پیشگیری کمک کند. نمک های آنیونی باید در یک جیره مخلوط کامل تغذیه شوند و گاوهای خشک باید حداقل سه تا چهار هفته قبل از زایمان دریافت کنند.
  • برای بر اثربخشی جیره آنیونی می توان pH ادرار را بررسی کرد. PH ادرار در جیره آنیونی ( mEq/100g) باید بین 5.5 تا 5.6 باشد.

تتانی علف

تست های بالینی حمایتی

  • مشخصات خونی دام باید حاوی مواد معدنی باشد.
  • در صورت کالبدشکافی حیوان بیمار، باید عضله سفید و شکستگی های متعدد ساق پا را بررسی کنید.

درمان حمایتی

  • روزانه دو اونس اکسید منیزیم را می توان به صورت خوراکی به هر گاو داد.
  • نمک اپسوم را می توان به صورت خوراکی به ازای هر گالن آب مصرف کرد.

جلوگیری

  • مصرف مواد معدنی برای دام مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، مس و نمک باید در حد تعادل باشد.
  • اگر عضله سفید حیوان بیمار درگیر است، مصرف سلنیوم و ویتامین E را بررسی کنید. اگر شکستگی های متعدد پا یا کلسیفیکاسیون قلبی وجود دارد، مصرف مناسب ویتامین D را تجزیه و تحلیل کنید.

شیردان آواره

تست های بالینی حمایتی

  • PH مدفوع و ادرار را نظارت کنید. در گاوهای معمولی، pH مدفوع باید بین 6.5 تا 7.1 باشد و بیشتر گاوها در محدوده 6.6 تا 6.8 قرار دارند. pH ادرار برای گاوهای خشک که رژیم غذایی آنیونی ندارند معمولاً بین 7.0 تا 8.0 است.
  • علوفه، غلات یا کل جیره برای مایکوتوکسین ها را غربال کنید.

درمان حمایتی

تغذیه درمان، مشابه مواردی است که در بخش مشکلات مربوط به تغذیه و کتوز ذکر شده است.

جلوگیری

  • از بروز اسیدوز به دلیل تغذیه بیش از حد کنسانتره و تغذیه کم علوفه جلوگیری کنید. محتویات جیره‌های علوفه، فیبر و کربوهیدرات‌های آن‌ها ارزیابی کنید.
  • مصرف بیش از حد مواد معدنی یا پروتئین منجر به بروز آلکالوز می شود.
  • از سموم و مشکلات مربوط به کلسیم اجتناب کنید. ممکن است عوامل تغذیه ای مرتبط باعث  ایجاد تب شیر و جابجایی شیردان شود.
  • علوفه کافی را با قابلیت هضم و اندازه ذرات مناسب تغذیه کنید. گاوهای خشک زود هنگام باید 1.5 تا 2.0 درصد وزن بدن خود، ماده خشک علوفه دریافت کنند.
  • قبل از زایمان گاو، از مصرف بیش از حد غلات در مدت زمان کوتاه خودداری کنید.
  • مقدار خوراکی هایی که کپک زده، حاوی مایکوتوکسین یا گرم کننده هستند را حذف یا کاهش دهید.

متریت

تست های بالینی حمایتی

  • اگر مشکل بیش از سه هفته پس از زایمان ادامه داشت، کشت رحم برای باکتری های بی هوازی و هوازی باید درخواست شود.
  • مشخصات متابولیک در گاوهای خشک و تازه باید شامل شمارش گلبول های سفید، سلنیوم، روی، مس، آهن، منیزیم، نیتروژن اوره خون، ویتامین های A و E و بتاکاروتن باشد.
  • آب را از نظر آلودگی باکتریایی و مواد معدنی آزمایش کنید.
  • مشخصات بیماری شامل BVD ،IBR، لپتوسپیروز و هموفیلوس را می توان درخواست کرد.
  • برای بررسی وجود اورهاپلاسما، مایکوپلاسما، هموفیلوس و غیره می‌توان از کشت‌های رحم یا واژینال با استفاده از کشت‌های با محیط Amies درخواست کرد.
  • آزمایش پروژسترون شیر، می تواند برای بررسی صحت تشخیص حرارت و زمان تلقیح انجام شود.
  • پروفایل متابولیک ممکن است مفید باشد و پارامترهایی شامل تعداد گلبول های سفید، تعداد گلبول های قرمز یا حجم گلبول های بسته، نیتروژن اوره خون، مواد معدنی سرم، به ویژه منیزیم، مس، آهن و سلنیوم، ویتامین های A و E و بتاکاروتن باشد.
  • آزمایش نیتروژن اوره شیر می تواند برای تعیین وجود هرگونه مشکل تغذیه ای استفاده شود.

درمان حمایتی

  • اگر آزمایشات بالینی نشان دهند که نیاز حیوان به سلنیوم – ویتامین E و ویتامین های محلول در چربی است، می توان از آن ها استفاده کرد.
  • سطح هر خوراکی حاوی کپک یا مایکوتوکسین را حذف یا تا حدی کاهش دهید.
  • فحلی طبیعی یا القا شده احتمالا بهترین درمان برای عفونت رحم است.

جلوگیری

  • بهداشت را در محل زایش و در 72 ساعت اول پس از زایمان رعایت کنید.
  • یک جیره متعادل، به ویژه پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها برای گاوهای خشک و همچنین حیوانات شیرده ضروری است.
  • از افراط در وضعیت بدن (خیلی لاغر تا خیلی چاق) اجتناب کنید.
  • تجهیزات تلقیح را تمیز نگه دارید. در گله های آلوده، از غلاف محافظ یا تکنیک تلقیح دو میله ای استفاده کنید.
  • استفاده از خدمات طبیعی خودداری کنید.

تخمدان کیستیک

تست های بالینی حمایتی

  • زمانی که بروز تخمدان کیستیک در گله هلشتاین بیش از 15 درصد و در تلیسه های شیری بیش از 5 درصد باشد، باید آزمایش را در نظر گرفت. مشخصات متابولیک باید شامل کلسیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین های A و E و بتاکاروتن باشد.
  • غربالگری مایکوتوکسین باید روی یک جیره ترکیبی کامل یا روی دانه ها و علوفه های جداگانه انجام شود. Zearalenon باید در صفحه نمایش گنجانده شود.
  • استفاده از تست پروژسترون شیر می تواند به افتراق کیست های لوتئال و فولیکولی کمک کند.

درمان حمایتی

  • اگر آزمایشات کمبود آن را نشان داد، جیره را با سلنیوم تکمیل کنید.
  • سطوح کافی از ویتامین های محلول در چربی را حفظ کنید.

جلوگیری

  • مشکلات و اختلالات متابولیک را در طول زایمان یا اوایل شیردهی به حداقل برسانید.
  • از تهویه بیش از حد در اواخر شیردهی و در دوره خشکی خودداری کنید.
  • مصرف کافی سلنیوم و ویتامین های محلول در چربی را حفظ کنید.
  • از تغذیه جیره های سنگین در علوفه های حاوی سطوح بالای استروژن خودداری کنید. موادی که می تواند مشکل ساز باشد، خوراک های کپک زده و حبوبات علوفه ای تازه مانند یونجه، شبدر، لادینو و شبدر سفید است.

سقط جنین

برای کاهش سقط جنین، حتما تغذیه درمانی گاوها و  افزودنی های خوراک جز الویت کارتان قرار دهید.

تست های بالینی حمایتی

  • برخی از علل عفونی سقط جنین که باید در پروفایل بیماری گنجانده شوند، شامل  BVD ،IBR، بروسلوز، کلامیدیا، لپتوسپیروز، لیستریوز، مایکوز، نئوسپورا، تریکومونیازیس و ویبریوز می شود.
  • ارسال سواب واژینال بر روی کشت با محیط Amies برای اورهاپلاسما و مایکوپلاسما
  • جفت جنین به همراه نمونه خون آن و همچنین نمونه خون دیگری سه هفته پس از وقوع سقط جنین گرفته و به آزمایشگاه تشخیصی ارسال شود.
  • در صورت وجود مشکل گله، آزمایش سقط جنین یا متابولیک گروه های خاص، باید شامل شمارش گلبول های سفید خون با افتراقی، نیتروژن اوره خون، سلنیوم، ویتامین های A و E و بتاکاروتن باشد.
  • جیره و آب را از نظر نیترات آزمایش کنید. شواهدی از گاز سیلو، مسمومیت با اسید پروسیک و بلعیدن گیاهان سمی را بررسی کنید.

درمان حمایتی

درمان به نتایج آزمایش ارسال شده بستگی دارد، باید با دامپزشک مشورت کرد.

جلوگیری

  • برای ایجاد و حفظ شیوه های امنیت زیستی، افزودنی های جدید را به گله های قرنطینه اضافه کنید.
  • مواد غذایی را از نظر نیترات ها و مایکوتوکسین ها ارزیابی کنید. جیره را از نظر سلنیوم، ید و ویتامین های A و E ارزیابی کنید.
  • از شرایطی که حیوانات باردار ممکن است آسیب ببینند اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از گسترش بیماری باید یک برنامه خوب، مخصوص جوندگان وجود داشته باشد آن ها عامل بیماری هستند.

مشکلات عفونی پا

تست های بالینی حمایتی

  • گاوهایی که مشکلات پا دارند، ممکن است هر گونه موارد تغذیه درمانی گاوها و کمبود خوراک به عنوان علت و تاثیر آن بر روی سم آن ها، رد کرد.
  • مشخصات متابولیک در گاوهای خشک و شیرده باید شامل تعداد گلبول های سفید، سلنیوم، روی، مس، آهن، نیتروژن اوره خون، ویتامین های A و E و بتاکاروتن باشد.
  • بهترین راه برای تشخیص مشکل پا و نوع بیماری دام، معاینه دقیق آن است.
  • مشکلات عفونی پا شامل پوسیدگی و زگیل پا است. پوسیدگی یک عفونت بدبوی پا است که معمولاً بین پنجه ها و انگشتان پا ایجاد می شود.
  • زگیل های پا به شکل دایره ای یا بیضی یا شبیه گل کلم با سطحی شبیه توت فرنگی هستند. زمان دستکاری آن ها، بسیار دردناک و مستعد خونریزی است.
تغذیه درمانی گاوها
تغذیه درمانی گاوها در مورد عفونت پا تاثیر چندانی ندارد

درمان حمایتی

  • درمان سیستمیک و موضعی مورد نیاز است. استفاده موضعی از مواد شیمیایی سوزاننده یا آنتی بیوتیک ها معمولا بسیار موثر است و حتما ضایعات آن ها از ناحیه پاکسازی شوند.
  • در مورد زگیل های بزرگ و پایدار، کوتاه کردن خاص پاها و نواحی عفونی اغلب ضروری است. ممکن است برای برداشتن زگیل بزرگ با قطر بیشتر از دو اینچ، جراحی شود.
  • تمام درمان ها باید توسط دامپزشک گله یا با مشورت او انجام شود.

جلوگیری

  • با توجه به سطح پروتئین، گاوها از یک تغذیه متعادل شامل مواد معدنی کمیاب، ویتامین ها، تغذیه و از مصرف بیش از حد آن جلوگیری شود.
  • بهداشت بسیار مهم است. شرایط محیطی نامناسب مانند: غرفه های آزاد مرطوب، زمین های زهکشی ضعیف با سوراخ های گل، می تواند حیوان را مستعد مشکلات عفونی پا کند.
  • برخی از عفونت‌ها ممکن است ناشی از ترک‌های پا باشند، وقتی پاها خیلی نرم یا سفت هستند به وجود می‌آیند.
  • پاهای بیش از حد نرم، بیشتر در سیستم های فری استال از گاوهایی که در کود و ادرار ایستاده اند رخ می دهد. پاهای نرم را می توان با استفاده از خاک یا ماسه خشک، همچنین بهبود وضعیت بهداشتی (خراش دادن مکرر در فری استال) بهتر کرد.
  • پاهای سخت بیشتر در انبارها اتفاق می افتد؛ مخصوصا زمانی که در کود و ادار ایستاده اند. می توان به دام اجازه ایستادن روی چمن یا چرا داد. پرهیز از آهک انبار یا سوپر فسفات در مسیرهای پیاده روی و استفاده معمول از حمام پا حاوی آب ساده (تخلیه و تعویض مکرر) نرم کرد.
  • حیوانات تازه خریداری شده را حداقل به مدت 30 روز از بقیه گله جدا کنید. شواهد پوسیدگی پا و زگیل های مو دار را بررسی، و در صورت نیاز حیوانات توسط دامپزشک معاینه شود.

لامینیت

تست های بالینی حمایتی

  • تغذیه درمانی گاوها و خوراک آن احتمالاً مهم ترین عاملی است که در ایجاد لامینیت نقش دارد. زمانی که گله این مشکل را دارد، مشخصات متابولیک در گاوهای خشک و شیرده و همچنین تلیسه‌های بهار باید شامل تعداد گلبول‌های قرمز و سفید، حجم سلول‌های بسته، سلنیوم، روی، مس، آهن، نیتروژن اوره خون، ویتامین‌های A و E  و بتاکاروتن است، را بررسی کرد.
  • گله هایی که یک جیره ترکیبی کامل را تغذیه می کنند باید آن را آزمایش کنند. کربوهیدرات بیش از حد در شکمبه باعث کاهش هضم فیبر، افزایش تولید اسید لاکتیک، کاهش مصرف خوراک و آزمایش چربی و افزایش بروز بیماری های متابولیک می شود.
  • گله هایی که تغذیه معمولی مصرف می کنند سطوح دانه، علوفه تغذیه شده و همچنین سطوح جیره فیبر شوینده خنثی و کربوهیدرات غیرساختاری را ارزیابی کنید.
  • مشاهده حیوانات، بهترین راه برای تعیین درجه و شدت لامینیت در گله است.
  • علائم کلی حیوان مبتلا به لامینیت حرکات های آن ها بسیار سفت و سخت است. ممکن است با پشتی قوس دار بایستد. علائم موضعی شامل مقداری التهاب و حساسیت و فشار به سم، ممکن است کمی بلندتر و مقعرتر از حد معمول ظاهر شود.
  • ویژگی های خورشیدی شامل خونریزی کف پا و تغییر رنگ آن مایل به زرد است. اغلب اوقات یک جدایی خط سفید (تقاطع بین کف پا و دیواره کراتینه شده خارجی) احتمالا  به صورت واضح دیده می شود.

درمان حمایتی

  • یک برنامه منظم برای کوتاه کردن سم حفظ کنید.
  • پیرایش درمانی را می توان بر روی حیواناتی که زخم کف پا، کبودی و غیره دارند انجام داد، تا به کاهش فشار و مراحل بهبودی کمک کند. یک روش این است که انگشت پا را مسدود یا بالا بیاورید تا فشار روی انگشت آسیب دیده کاهش یابد.
  • برای هر گونه درمان اضافی با دامپزشک گله و دستگاه اصلاح سم مشورت کنید.

جلوگیری

  • یکی از مولفه‌های کلیدی، جلوگیری از اضافه بار کربوهیدرات‌هایی است که به سرعت تخمیر می‌شوند، به ویژه در رژیم‌های غذایی در اواخر زایمان و اوایل پس از زایمان. خوراک های کربوهیدرات های قابل تخمیر، از علوفه جدا کنید. دانه ها را در دو هفته اول در میان گله هایی که با خوراک معمولی تغذیه می شوند، به تدریج پس از زایمان افزایش دهید. در 30 روز اول علوفه نباید از 55 درصد کنسانتره تجاوز کند.
  • در جیره های اولیه شیردهی، سطح کافی از ماده خشک علوفه، فیبر شوینده خنثی کل و اندازه ذرات کافی را در جیره حفظ کنید. دام در 14 روز اول پس از زایمان مقداری یونجه بلند تغذیه کنند. استفاده از بافرها در این مدت ممکن است برای کمک به جذب ماده خشک و حفظ سلامت شکمبه مفید باشد.
  • یک جیره متعادل با تمرکز بر سطوح و بخش های پروتئین، کربوهیدرات ها و مواد معدنی کمیاب تغذیه کنید.
  • طیفی از عوامل کاملاً وابسته به هم وجود دارد، علاوه بر تغذیه به تنهایی در نظر گرفته شود. آن ها شامل مدیریت تغذیه، اختلالات متابولیک و گوارشی، استرس زایمان و تغییرات هورمونی، فرآیندهای عفونی، استرس محیطی از جمله سطوح سخت و کمبود بستر  است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *