تحلیل کود

ارزیابی کود برای افزایش تغذیه گاو

ارزیابی کود چگونه انجام می شود؟

ارزیابی کود به آسانی انجام می شود. گاوهای بالغ فرصت های زیادی را برای مشاهده کود فراهم می کنند، تقریبا هر 1.5 تا 2 ساعت یک بار مدفوع می کنند. در مجموع 100 پوند یا بیشتر، روزانه دفع می کنند. مقدار کود تولیدی به دلیل مصرف خوراک و آب متفاوت است.

ارزیابی کود ممکن است اطلاعات ارزشمندی در مورد  محل و میزان هضم، تخمیر خوراک مصرفی ارائه دهد. به طور معمول اکثریت خوراک مصرف شده توسط گاوهای شیری هضم و مواد مغذی در شکمبه یا روده کوچک جذب می شود. هنگامی که خوراک به درستی در شکمبه تخمیر نمی شود، برخی از آن ممکن است به روده کوچک برسد.

به طور معمول، این مواد مغذی ممکن است هضم و جذب شوند، اما اگر مقدار آن بیش از حد یا سرعت عبور خیلی سریع باشد، احتمالا مواد مغذی، از روده کوچک عبور، جذب و هضم آن در روده بزرگ صورت پذیرد. تخمیر روده عقبی یا روده بزرگ بخشی از فرآیند عادی گوارش در خرگوش و اسب است.

با این حال تخمیر روده (NSC) معمولا نقش کمی در گاو شیری دارد. جیره های حاوی فیبر شدید یا کربوهیدرات های غیر ساختاری بالا، ممکن است اثرات منفی بر سلامت و تولید گاو  داشته باشد. هر ذرات خوراک یا مواد مغذی که هضم و جذب نمی شوند از طریق مدفوع یا ادرار دفع می شوند.

ارزیابی کود یک علم دقیق نیست، نمی تواند پاسخ قطعی به سوالات تغذیه ای بدهد. ارزیابی کود ممکن است یک ابزار تشخیصی مفید برای بعضی از مسائل مرتبط به سلامتی باشد. هیچ نشریه علمی منتشر شده ای وجود ندارد که اثرات خاص تغذیه، بر روی رنگ، قوام یا محتوای مواد مغذی کود را نشان دهد. از آن جایی که ارزیابی کود می تواند به عنوان یک ابزار نظارت بر تغذیه و سلامت دام باشد.

نتایج ارزیابی کود

مشاهدات کود C از سه رنگ

کود را می توان از طریق رنگ، قوام، محتوا تعریف کرد. رنگ مدفوع تحت تاثیر نوع خوراک، غلظت صفرا و سرعت عبور مواد غذایی و گوارش است. با توجه به زمانی که گاوها علوفه تازه چرا می کنند می توان ارزیابی کود C را شروع، و  رنگ آن سبز تیره است. اگر حیوانات جیره یونجه دریافت کنند، رنگ مدفوع آن ها زیتونی یا قهوه ای تیره است. البته بر اساس میزان دانه و علوفه ای که مصرف می کنند معمولا رنگ آن، زرد زیتونی است؛ البته نسبت به خوراک آن ها تغییر می کند. اگر حیوانی دچار اسهال شود، مدفوع احتمالا  به رنگ خاکستری تغییر کند.

حیوانی که تحت درمان پزشکی قرار می گیرد، ممکن است براساس داروهای تجویز شده رنگ مدفوع آن  غیر طبیعی، دفع شود. کودهای تیره یا خونی ممکن است نشان دهنده خونریزی در دستگاه گوارش ناشی از اسهال خونی آبکی، مایکوتوکسین ها باشد. کوکسیدیوز کود سبز روشن یا زرد همراه با اسهال آبکی می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی مانند سالمونلا باشد.

ثبات

یکی از نشانه های ارزیابی کود، قوام مدفوع می تواند باشد. قوام مدفوع تا حد زیادی به محتوای آب بستگی دارد. تابع رطوبت  و مدت زمان باقی مانده خوراک دام است. مواد مدفوع معمولی قوام متوسطی به شکل توده گنبدی به ارتفاع 1 تا 2 اینچ تشکیل می دهند.

اسهال در اثر مسمومیت، عفونت یا انگل ایجاد می شود. ممکن است نتیجه تخمیر گسترده کربوهیدرات ها در روده عقبی و افزایش تولید اسید نیز ایجاد شود. مدفوع شل احتمال دارد ناشی از مصرف بیش از حد پروتئین یا سطوح بالای آن در شکمبه قابل تجزیه باشد؛ نتیجه آن افزایش مصرف آب برای دفع نیتروژن اضافی از طریق ادرار است.

کود ممکن است در طول دوره های استرس گرمایی شل شود. مصرف محدود آب یا پروتئین اغلب باعث سفت شدن مدفوع می شود. کم آبی شدید منجر به کود سفت به شکل گلوله ای می شود.

محتوا

در حالت ایده آل، نمونه های مدفوع باید نشان دهنده هضم یکنواخت و استفاده اکثر غذاها و مواد مغذی ارائه شده به حیوان باشد. اگر متوجه نسبت های زیادی از دانه های هضم نشده یا ذرات علوفه بلند( تکه های بزرگتر از 0،5 اینچ) شدید، نشانه ای از تخمیر ضعیف شکمبه و احتمالا تخمیر گسترده روده عقبی یا روده بزرگ باشد.

ارزش تخمیر روده عقبی گاو، بسیار کمتر از تخمیر شکمبه است. به این دلیل جذب کم مواد مغذی هضم شده در روده بزرگ اتفاق می افتد. بنابراین، هضم و تخمیر در روده بزرگ منجر به ارزش غذایی کمتر برای حیوان می شود. وجود ذرت بزرگ یا علوفه و دانه های هضم نشده ممکن است نشان دهنده این باشد که گاوها به درستی نشخوار نمی کنند یا سرعت شکمبه تسریع شده است. احتمالا به دلیل دریافت ناکافی فیبر، روی PH شکمبه موثر باشد، که در تحریک نشخوار دام یا مقدار قابل توجهی از ذرات بزرگ دانه هضم نشده، انباشتگی دانه یا پردازش نامناسب دانه باشد.

مواد مغذی حاصل از این ذرات بزرگ در دسترس حیوانات یا میکروب های شکمبه نیست. توجه داشته باشید که ذرات دانه ریز آسیاب شده، به راحتی دیده نمی شوند. به دقت دنبال رنگ زردی باشید که ممکن است وجود آن ها را نشان دهد یا کود خشک را مشاهده کنید. رنگ سفید کم رنگ در سطح کود خشک، نشان دهنده وجود نشاسته هضم نشده و مقدار رنگ سفید به مقدار آن بستگی دارد. وجود مقادیر بیش از حد مخاط نشان دهنده التهاب مزمن یا آسیب بافت روده است.

گچ گیری موسین نیز ممکن است مشاهده شود. این نشانه ها آسیب روده بزرگ را نشان می دهد. موسین توسط سلول های پوشاننده روده برای بهبود ناحیه آسیب دیده تولید می شود. PH احتمالاً ناشی از تخمیر گسترده روده عقبی و کودهایی که کف آلود یا حباب دار به نظر می رسند ممکن است ناشی از اسیدوز لاکتیک یا تخمیر بیش از حد روده عقبی باشد که منجر به تولید گاز می شود.

بررسی کود
بررسی کود، یک ابزار نظارت بر تغذیه و سلامت است

تجزیه و تحلیل فیزیکی

برای ارزیابی اندازه ذرات کود، از داخل انبار عبور کنید و به طور اتفاقی کود کل قلم یا انبار را مشاهده کنید. به کود دامی که اخیراً دفع شده نگاه کنید. قوام توده های کود را در گروه های حیوانی بررسی کنید. وجود مقداری تنوع در کود، و تغییرات روزانه مشخص در دفع مدفوع برای گاوهای شیرده طبیعی است.

این تغییر روزانه به دلیل، تغییر مصرف خوراک در طول روز و حرکت روزانه حیوانات است. بسیاری از جنبه های کود، از جمله محتوای مواد مغذی آن، دارای این الگوی تغییرات روزانه هستند. حداقل پنج نمونه کود که به عنوان نماینده گروه حیوانات باشد جمع آوری کنید.

نمونه های جمع آوری شده را با هم مخلوط کرده و یک نمونه به اندازه یک پینت، بر روی الک توری 05 – 08 اینچی یا در صافی قرار دهید. با استفاده از یک شلنگ، جریان ملایم و ثابتی از آب را روی الک بشویید و به طور مداوم از نمونه عبور کند تا زمانی که آب جاری از ته الک شفاف شود. سپس به آرامی از آب جاری استفاده کنید و ذرات را به گوشه ای از الک بغلتانید یا شناور کنید و تمام مواد را از الک بردارید.

نمونه شسته شده را روی یک سطح صاف تیره قرار دهید و آن را از نظر موارد زیر بررسی کنید:

ذرات الیاف بلند

ظاهر شدن برخی از ذرات طولانی علوفه اجتناب ناپذیر است، اما اگر بیشتر از 0.5 اینچ باشد، ممکن است جای نگرانی وجود داشته باشد.

هضم علوفه ممکن است به دلیل ترکیب فیبر جیره (علوفه های با کیفیت پایین) یا توانایی حیوان در هضم خوراک تغذیه شده ضعیف باشد.

ذرات دانه

روده کوچک قادر به هضم نشاسته است و به گاو اجازه می دهد از این ماده مغذی استفاده کند. با این حال، مقدار نشاسته هضم شده توسط  گوارش و سرعت عبور مواد به روده کوچک محدود می شود. مقداری دانه در کود تقریباً در همه گاو های پر تولید مشاهده می شود. این امر اجتناب‌ناپذیر است. عبور مواد از شکمبه، در درون گاوهای شیری با مصرف خوراک بالا، به سرعت اتفاق می افتد. این اغلب وضعیتی را ایجاد می کند که نشاسته بیش از مقداری که می تواند در شکمبه استفاده شود دفع می شود.

گاوها به دلیل نیازهای انرژی خود به جیره های غلات بالا تری نیاز پیدا می کنند. باید تغذیه غلات اضافی به حداقل برسد و دائماً توسط متخصص تغذیه گله نظارت شود. ممکن است نشاسته موجود در دانه ذرت به طور جزئی یا کامل هضم شود، در حالی که هسته آن دست نخورده باقی بماند. سیلاژ ذرت، اغلب با نشاسته هضم شده از پوسته بیرونی چنین دانه هایی تولید می کند. بنابراین دانه ها را به دقت بررسی کنید، به خصوص زمانی که سیلاژ ذرت تغذیه می شود. یافتن مقدار بهینه دانه و میزان پردازش غلات برای بهینه سازی هضم در گاوهای پرتولید، بخشی از چالش تغذیه لبنیات است و ممکن است بین گاوها و گروه ها متفاوت باشد. هضم نشاسته شکمبه زمانی بهینه می شود که سایر نیازهای غذایی در شکمبه برآورده شود.

توصیه می شود سطح دانه در کود را به حداقل برسانید و در عین حال بدانید که اگر گاوها با مقادیر کافی کنسانتره تغذیه شوند مقداری دانه همیشه وجود خواهد داشت.

افکار نهایی

بررسی سلامت عمومی و تغذیه گله شامل جمع آوری اطلاعات از تمام مناطق مزرعه است. ارزیابی مدفوع یکی از چندین منبع اطاعات ارزشمند است. همراه با بررسی دقیق شیوه های تغذیه و مدیریت، ارزیابی مدفوع ممکن است به توضیح مشکلات استفاده از مواد مغذی کل حیوان، مرتبط با سلامت حیوانات کمک کند. ترکیب اطلاعات ارزیابی مدفوع با سلامت، عملکرد و رفتار گاو ممکن است پیوند ارزشمندی برای درک تعامل بین جیره و حیوان باشد. ارزیابی کود ذهنی است، اما ابزاری است که متخصص تغذیه می تواند از آن برای تعیین بهترین برنامه تغذیه کلی یک مزرعه لبنی استفاده کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *