آسپرین بعد زایمان

آسپرین بعد زایمان دام

درمان التهاب پستان دام بعد زایمان

آسپرین بعد زایمان دام، اثرات مثبتی در تولید گاو، سلامت رحم دام و باروری دارد. اما در مورد سلامت پستان چطور؟ گاوهای شیری در زمان زایش، توسط رویدادهای فیزیولوژیکی مختلف به چالش کشیده می شوند. یکی از این چالش‌های اصلی فرآیند التهابی سیستماتیک است. اگرچه طبیعی است، اما وقتی تشدید شود می‌تواند اثرات منفی شدیدی بر سلامت و عملکرد گاو داشته باشد.

روش خشک کردن گاوهای شیری

در طول چرخه تولید، شیوه های خاصی وجود دارد که سلامت پستان را در گاو های شیری به چالش می کشد. یکی از این روش ها خشک کردن گاوها ی شیری است. این عمل برای بازسازی بافت پستان و آماده سازی غده پستانی برای شیردهی دوره بعد ضروری است. گاوهای شیری دوره خشکی کمتر از 35 روز یا اصلا دوره خشکی ندارند.

گاوهایی که طول دوره خشکی استاندارد 40 تا 60 روز دارند، شیر کمتری تولید می کنند، به طور مشابه گاو هایی که دوره خشکی بیش از 80 روز دارند اثرمنفی در اجزای شیر می گذارد و باعث تهویه بیش از حد حیوان می شود. به این نکته باید توجه کرد، خشک کردن گاوها یک عامل خطر برای ورم پستان تحت بالینی و بالینی است، فشار داخلی در مخزن را افزایش و باعث نشت شیر می شود، مسیر مستقیم برای پاتوژن ها به سمت پستان باز می کند.

روش خشک کردن گاو با تولید شیر بالاتر چگونه است؟

گاوهایی با تولید شیر بالاتر، احتمال اینکه 33 روز یا بیشتر  نشت شیر و  تشکیل پلاگین کراتین با تاخیر در کانال انجام شود را دارند. طبق گزارش و آمار های انجام شده این دسته از حیوانات سرپستانک و التهاب سیستماتیک بالاتری دارند. برای رسیدگی به این مسائل، شیوه هایی برای کاهش تولید شیر در زمان خشک شدن، یا قطع تدریجی شیر، تعداد دفعات شیردوشی از 3 به 1بار در هفته و تغییر رژیم غذایی  قبل از خشک کردن پیشنهاد شده است. با این حال، اثرات این شیوه ها بر متابولیسم گاو به طور کامل شناخته نشده، هنگام اجرا باید احتیاط کرد. روش دیگری که ممکن است گاوها در مقابل التهاب به چالش بکشاند درمان ضدالتهابی است. گاوها به مدت 3 روز آسپرین بعد از زایمان به صورت روزانه یا ملوکسیکام (کپسول خوراکی) تحت درمان قرار بگیرند.

 

آسپرین بعد زایمان دام
اوایل شیردهی التهاب را با آسپرین بعد زایمان دام درمان کنید.

مقایسه گاوهای درمان شده طی چند ماه پس زایمان با گاوهای دارونما، به طور قابل توجهی نمرات سلول سوماتیک کمتری داشتند. به طور مشابه، تحقیقات انجام شده ازطریق آسپرین بعد زایمان دام، به مدت دو روز، هر 12 ساعت به حیوان خورانده و تحت درمان قرار گرفت. در این تحقیقات 43 روش ضروری مانند خشک کردن گاوها می تواند پستان را به چالش بکشاند. گاوهایی با تولید شیر بالا، کمتر در معرض خطر ابتلا به ورم پستان و التهاب سیستماتیک قرار دارند. مدیریت گاوها برای کاهش تولید شیر قبل از خشک شدن ممکن است از التهاب پستان کمک و بعد زایمان، از داروی آسپرین در اوایل شیر دهی، برای بهبود سلامت پستان دام استفاده کرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *