کشاورزی یونجه هیدروپونیک

کشت یونجه هیدروپونیک

چرا کشت یونجه هیدروپونیک؟

روش کشت یونجه هیدروپونیک بدون شرایط جوی و آب و هوایی تولید می شود. یونجه در بیشتر مناطق ایران پراکنده و دمای خاک آن در  روش سنتی، باید  18 تا 29 یا در دمای بالاتر هم توان رشد دارد، هر چه دما برای علوفه یونجه مطلوب تر باشد جوانه زنی آن با سرعت بهتری افزایش می یابد. به این دلیل به یونجه لقب گیاه مقاوم داده شده است. این علوفه  با وجود مواد مغذی مانند: پروتئین، کلسیم و آهن به عنوان غذای اصلی برای دام و حیوانات اهلی محسوب می شود.

در ایران با توجه به محدودیت های کم آبی و بارندگی، دامداران با کمبود خوراک دام مواجه می شوند؛ و از طرفی دیگر کاشت به روش سنتی پرهزینه و زمان بر است و به تنهایی نمی تواند نیاز دام های کشور را فراهم کند. این روش در مقایسه با مراحل کشت  سنتی غیرقابل قیاس است. روش تولید هیدروپونیک تحولی در صنعت کشاورزی و دامپروری به وجود آورده و به دلیل مزایای فراوان در بین دامپروران زبان زد است. رایج ترین و پراهمیت ترین علوفه، بذر یونجه است؛ که پروتئین، کلسیم و انواع ویتامین های ضروری برای دام را فراهم می کند. این روش کاشت بهترین جایگزین روش سنتی است. در روش هیدروپونیک دانه های بذر همراه با  مواد مغذی کاشت، و مزایای زیادی دارد.

 مهم ترین مزایای تولید یونجه به روش نوین

  1. رشد سریع در کوتاه ترین زمان
  2. نیاز به آب کمتر
  3. نیاز به نیروی انسانی کمتر
  4. ارزش غذایی بالاتر و ارگانیک
  5. هزینه حمل و نقل کمتر
  6. کاشت بدون خاک و حذف هزینه آن
  7. تولید راحت و آسان
  8. دسترسی همیشگی علوفه سبز و تازه
  9. حذف هزینه اضافی ناشی از عوامل طبیعی (باد، باران)
  10. حذف هزینه های کودشیمیایی و سم

به دلایل مزایای ذکر شده؛ برای دام و طیور تعداد بالا، به صرفه ترین روش شناخته شده است و  تولید علوفه هیدرو پونیک در سطح جهان محبوبیت  خاصی پیدا کرده است. قبل از کشت یونجه هیدروپونیک، باید شرایط محیطی را فراهم کرد. محیط  آن باید با  قفسه ها یا دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک مجهز شده باشد. دمای محیط با سیتسم تهویه، گرمایشی و سرمایشی فراهم  و برای جلوگیری از کپک زدن علوفه، مدام آن را کنترل و نظارت کرد. دستگاه تولید علوفه، سینی های محکم از جنس پلاستیکی یا آلومینویم دارد که می توان بذرهای جوانه زده را در آن قرار داد. برای رشد سریع بذرها فرمول خاصی احتیاج ندارد فقط از مایع مواد مغذی آن نباید غافل شد، برای مرغوبیت و کیفیت یونجه بذر مناسب و سالم حائز اهمیت است. بذرها نباید شکسته یا فاسد باشد که موجب کپک زدگی و عدم رشد صحیح علوفه  شود.

مراحل کشت  یونجه

کشت یونجه هیدروپونیک
مراحل کشت یونجه هیدروپونیک

بذرهای یونجه را یک روز قبل با نورمستقیم خورشید خشک کنید. بذرهای سالم و با کیفیت را با آب تمیز لوله کشی شستشو دهید. سپس بعد از آن به بذرها محلول ضدعفونی کننده اضافه و قبل از کاشت، آن را تخلیه کنید؛ و دانه های مرطوب را در محیط تاریک نگهداری تا جوانه بزند، بعد از این مرحله به طور مساوی روی سینی های مخصوص دستگاه علوفه هیدروپونیک انتقال دهید. بذر های جوانه زده را زیر نور غیر مستقیم خورشید یا زیر نور مصنوعی دستگاه قرار دهید. آخرین مرحله کشت، آبرسانی و اضافه کردن محلول های غذایی مناسب است.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *