چرا گاوهای شیری باردار نمی شود؟

چرا گاوهای شیری باردار نمی شوند؟

چرا همیشه بعد از اولین لقاح گاوهای شیری باردارنمی شوند؟

تقریباً گروهی از گاوهای شیری برای همیشه یا اولین تلاش باردار نمی شوند. آن ها تلقیح می شوند، اما ظرف یک یا دو ماه نیاز به تلقیح مجدد دارند. حتی زمانی که توجه دقیقی به مدیریت تولید مثل می شود میزان موفقیت می تواند ناامید کننده باشد، دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به شکست لقاح کمک کند.

توضیحات بالقوه زیادی وجود دارد که چرا اولین لقاح با شکست مواجه می شود مانند:

عدم تخمک گذاری

استعداد ژنتیکی

زمان نامناسب تلقیح

مشکلات مربوط به ذخیره مایع منی

مرگ جنینی

عفونت

استرس

تکنیک ضعیف لقاح مصنوعی گرمایی

مشکلات متابولیک

و….

در این مقاله چهار دلیل کلی که چرا گاوهای شیری باردار نمی شوند به اختصار توضیح داده شد است.

آیا گاوهای شیری از سلامتی خوبی برخوردارهستند؟

از نظر سلامت، سه چیز مشخص است:

  • اختلالات پس از زایمان در گله های شیری شایع است.
  • اختلالات پس از زایمان منجر به مجموعه ای از مشکلات عملکرد و اثر انتقالی Ribeiro می شود.
  • روابط بین اختلالات و شاخص های مختلف تولید پیچیده است.

در یک سری از مطالعات انجام شده توسط اختلالات پس از زایمان (بقای جفت، متریت، ورم پستان، لنگش، مشکلات گوارشی یا مشکلات تنفسی ) در بسیاری از موارد بیش از چهار ماه افزایش یافت. آن ها اثرات منفی بر رشد جنین، سیگنال‌هایی برای تشخیص بارداری مادر، و محیط رحم را ثبت کردند.

گاوهای شیری که بین زمان زایش و هوش مصنوعی عفونت مزمن لپتوسپیروز تشخیص داده شده، دو مورد از عفونت های دردسرساز هستند که می توانند منجر به ناباروری دام شود، پس به این نتیجه خواهیم رسید که برنامه های واکسیناسیون مهم هستند. این نوع گله‌ هفت تا ده درصد کمتر احتمال باردار شدن و از دست دادن بارداری زودرس و اسهال ویروسی گاوی داشتند. وضعیت بدن پس از زایمان بسیار مهم تر از چند هفته بعد از زایمان است.

کاهش قابل توجه در وضعیت بدن بر لقاح و کیفیت جنین تأثیر منفی می گذارد، در حالی که گاوهایی قادر به حفظ وضعیت بدن هستند، پاسخ های تولید مثل مطلوب تری دارند. گاوهای شیرده مستعد گرما هستند، بدن آن ها گرمای زیادی تولید می کند که در ترکیب با هوای گرم می تواند به تخمک ها و جنین های جوان آسیب برساند.

باروری حتی می تواند در نتیجه استرس گرما که چندین ماه قبل از تخمک گذاری رخ داده کاهش یابد. قابل توجه است که اثرات منفی استرس گرما را می توان با انتقال جنین دور زد، زیرا جنین یک هفته ای مراحل آسیب پذیری را پشت سر می گذارد که استرس گرما باعث آسیب بیشتر آن می شود.

آیا گاوهای شیری تخمک گذاری کرده است؟

صرف نظر از هر عامل دیگری، اگر فولیکول تخمک گذاری نکند، هیچ راهی برای بارداری وجود ندارد. عدم تخمک گذاری، زمانی را توصیف می کند که گاوها به طور طبیعی تخمک گذاری نمی کنند، می تواند نتیجه سلامت ضعیف پس از زایمان باشد. به طور متوسط، حداقل 20 درصد عدم تخمک گذاری گاوهای شیری بیش از 60 روز ادامه دارد.

فقدان تخمک گذاری نه تنها به این معنی است که تخمک ها برای لقاح در دسترس نیستند، بلکه معمولاً به این معنی است که در طول رشد فولیکول، غلظت پروژسترون آن کم است. به طور فزاینده ای روشن می شود که محیط هورمونی در طول رشد فولیکولی بر کیفیت تخمک تأثیر می گذارد و غلظت های بالاتر پروژسترون در روزهای قبل از تخمک گذاری تأثیر مثبت بر باروری دارد.

چرا گاوهای شیری باردار نمی شوند؟
بارداری گاوهای شیری بعد از زایمان برای یک دامدار سود آور می شود

آیا لقاح با کیفیت بالا انجام شده است؟

سلول های اسپرم و تخمک گذاری ها هر دو طول عمر محدودی در دستگاه تناسلی دارند. با این حال، سلول‌های اسپرم قبل از اینکه توانایی لقاح را داشته باشند، باید چندین ساعت در دستگاه تناسلی باقی بمانند، در این مدت آن ها از هر جایی که رسوب کرده‌اند به محل لقاح در مجرای تخمک سفر می ‌کنند. اگرچه استدلالی برای انعطاف پذیری وجود دارد، اما زمان بندی مناسب تلقیح بسیار مهم  است. تلقیح بر اساس تشخیص حرارت، می تواند به معنای تفاوت بین باروری بهینه و نهایی باشد.

صرف نظر  اینکه این روش‌های سنتی تشخیص دیداری باشد یا استفاده از دستگاه‌های تکنولوژیک با روش‌های پیچیده‌تر، به طور ایده‌آل باید  ۴ تا ۱۶ ساعت پس از شروع فحلی ایستاده یا افزایش فعالیت انجام شود.

یک گام اشتباه می‌تواند به‌طور جدی تمام تلاش‌ها و هزینه‌های دیگر با استفاده از هوش مصنوعی زمان ‌بندی ‌شده را به خطر بیندازد، اگرچه برخی از پروتکل های توصیه شده پیچیده تر هستند. توجیح طراحی و انطباق مناسب برخی از پروتکل های پیچیده می تواند به خوبی کار کنند و به نتایج بهتری نسبت به پروتکل های راحت تر برسند.

بین گاوهای نر و نحوه بسته بندی مایع منی آن ها تفاوت هایی وجود دارد، باروری ضعیف با واحدهای خاصی از منی به احتمال زیاد به دلیل ذخیره سازی، ذوب یا جابجایی نامناسب منی است. مخزن مایع منی باید به خوبی تعمیر شده و از نظر سطح نیتروژن کنترل شود. قرار گرفتن مایع منی در دمای گرم باید به حداقل برسد. دمای حمام ذوب و مدت زمان ذوب منی باید با توصیه های تامین کننده مطابقت داشته باشد و منی باید از نظر بهداشتی در بدن رحم رسوب کند. به خطر انداختن هر یک از این جزئیات می تواند تأثیر منفی بر باروری داشته باشد.

 ممکن است باردار بوده اما بارداری را از دست داده باشد؟

از دست دادن جنین در گاوهای شیری رایج و یکی از بزرگترین محدودیت ها برای بارداری است. لقاح بیشتر از آنچه ما فکر می کنیم انجام می شود، اما بیش از 20 درصد از جنین ها بیش از چهار هفته زنده نمی مانند. جنین ها چهار هفته زنده بمانند، 12 درصد آن ها  28 الی 60 روز پس از تلقیح بین می روند.

چه کاری می توان کرد؟

چند نکته کلیدی می تواند به بهبود باروری در گله شیری کمک کند. هر گونه شکاف در برنامه های واکسیناسیون یا تغذیه گاوهای انتقالی را برطرف کنید. به دنبال کاهش موثر را برای اطمینان از وجود پروژسترون در طول رشد فولیکولی، هدف قرار دادن گاوهای مشکل دار بدون CIDRs و GnRH گرما در ماه های هوای گرم باشید. استفاده از تخمک در نظر بگیرید. تجهیزات هوش مصنوعی را حفظ کنید و مراقب باشید که از شیوه های خوب تلقیح پیروی کنید. برای از دست دادن جنین، بپذیرید که ما همیشه نمی‌توانیم جلوی وقوع آن را بگیریم، اما در شناسایی گاوها باز کوشا باشید و ببینید که آن ها به موقع تلقیح می‌شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *