جلوگیری ورم پستان با تغذیه

پیشگیری ورم پستان با تغذیه

پیشگیری ورم پستان با تغذیه چگونه است؟

پیشگیری ورم پستان با تغذیه  60% امکان پذیر است. ورم پستان مهم ترین بیماری گاوهای شیری است. ورم پستان دو دوره بحرانی با بیشترین خطر را شامل می شود. در هر دو انتهای دوره، خشکی در چرخه زندگی گاو رخ می دهد.

زمانی که گاو ها برای دوره خشکی آماده می شوند ترشح شیر متوقف می شود. اثر فلاشینگ شیر از بین می رود تا باکتری  از ورود به دهانه پستانک به حداقل برسد.

دومین دوره پر خطر در پایان دوره خشکی گاو، شیر دهی خود را شروع می کند. گاو شیری در گذر از حالت غیر شیردهی به شیردهی با چالش های متابولیکی و ایمنی زیادی مواجه می شود. عملکرد سیستم ایمنی بدن گاو شیری قبل و بعد زایمان تغییر می کند.

هر گونه عوامل استرس زا محیطی باعث تحریک واسطه های التهابی در برابر یک فرایند بیماری می شود، که ممکن است دام را درگیر بیماری های عفونی کند. سلول های سیستم ایمنی برای تامین انرژی خود به گلوکز نیاز دارند، آن ها همچنین به اسیدهای آمینه برای حمایت از سنتز مولکول های سیگنال سلولی (واسطه های ایمنی)، تولید آنتی بادی و تقسیم سلولی نیاز دارند.

موارد تاثیر گذار در ورم پستان دام:

سایر مواد مغذی مانند: مس، روی، سلنیوم و ویتامین های E, A برای عملکرد سیستم ایمنی دام مورد نیاز است. در حال حاضر ویتامین D به عنوان تعدیل کننده مهم سیستم ایمنی بدن محسوب می شود، ممکن است عملکرد سلول های ایمنی را تعدیل و فعالیتی را تقویت یا سرکوب کند. سیستم ایمنی بدن به شدت وابسته تغذیه است، این امر پتانسیل  عملکرد ایمنی را در مواقع بحرانی از بیماری های عفونی مانند ماستیت جلوگیری می کند.

تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده است، اگر افزایش مکمل ویتامین E و NRC در خوراک دام گنجانده شود، مصرف ویتامین NRC موارد ورم پستان و شدت آن را کاهش می دهند. نتایج تحقیقات که مصرف روزانه 1500 واحد مکمل (IU/d) و مصرف 4000 واحد E در روز اثر پیشگیری بیشتری دارد. در این روش گاوهایی که غلظت ویتامین E میکروگرم در میلی لیتر بود، تقریبا 9 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به ورم پستان بوده اند.

گاوهای خشکی از جیره علوفه های ذخیره شده استفاده می کنند. فقط غلظت ویتامین E خون را حدود 1/5 میکروگرم در میلی لیتر بدون مکمل اضافی حفظ می کنند. اغلب گاوها به غلظت ویتامین E را پیدا نکرده اند اما به وضعیت خونی مناسبی نرسیده اند. در تحقیقات دانشگاه گوئلف اثرات مفید مکمل ویتامین ها در 30 روز شیر دهی، دام ها کمتر مبتلا به ورم پستان می شوند، را نشان داده اند.

این تحقیق غلظت خونی رتینول A را تعریف نکرده است. با افزایش غلظت خون به میزان 100 نانوگرم در میلی لیتر، خطر ورم پستان را 60 درصد کاهش می دهد. مواد مغذی در جیره غذایی گاوهای خشک، خطر ورم پستان را کاهش می دهد. طبق آمارهای جمع آوری شده می توان گفت پیشگیری از ورم پستان با تغذیه امکان پذیر است.

آهن یک ماده ضروری برای برای دام محسوب می شود. مس به عملکرد سلول های ایمنی و فعالیت آنتی اکسیدان بدن کمک و برای سرکوب التهاب بیش از حد مهم است. همان قدر مواد مغذی ضروری است مصرف بیش از حد آن هم می تواند اثرات  منفی برای سیستم ایمنی بدن داشته باشد. برای جلوگیری از بیماری های احتمالی مانند ورم پستان، باید مهمترین رژیم برنامه غذایی گاو خشک در مزرعه را داشته باشید.

جلوگیری ورم پستان با تغذیه
پیشگیری ورم پستان با تغذیه رابطه مستقیم دارد.

توصیه می شود با کارشناس تغذیه یا دامپزشک صحبت کنید تا رژیم غذایی دام را به درستی تکمیل کند. برای ارزیابی گاوها و مکمل ها، غلظت ویتامین ها با دامپزشک صحبت کنید تا خطرهای احتمالی ورم پستان را کاهش دهید. صرفا مکمل در رژیم غذایی تضمین نمی کند که همه اثرات مطلوب به دست می آید. کارشناسان تغذیه باید تنوع بالقوه مصرف در ذخیره غذایی برای گاوهای خشک در نظر بگیرد.  به یاد داشته باشید که پتانسیل تعاملات متضاد بین مواد مغذی و سایر ترکیبات A در شکمبه تجزیه می شود. میزان بیشتری غلات یا نشاسته در رژیم غذایی تجزیه می شود.

سخن پایانی

پیشگیری ورم پستان با تغذیه رابطه مستقیم و شگفت انگیزی دارد، علوفه یونجه و خوراک دام ها مملو از ویتامین، کلسیم و مواد معدنی می باشد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *