محیط پرورش گوسفند

شرایط پرورش گوسفند

شرایط پرورش گوسفند کدامند؟

اگر می خواهید پرورش گوسفند را شروع کنید باید بدانید، بهترین شرایط پرورش گوسفند کدامند؟ در این مقاله  راه های آن را باهم بیاموزیم.

شرایط پرورش دام و شیوه مراقبت آن ها در میان دامداران بسیار حائز اهمیت است. یک دامدار باید به نکات و تجربیات گذشته خود دقت کند. با رعایت موارد های ذکر شده از این راه می توان سود خوبی به دست آورد. نحوه پرورش گوسفند و طول عمر رابطه مستقیمی دارد، اگر به خوبی و در بهترین شرایط از گوسفند و دام های خود مراقبت کنید، تا 20 سال عمر می کنند.

اصولا گوسفندها با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار هستند. بیش از 200 نژاد گوسفند در جهان وجود دارد، که هر کدام با شرایط خاصی رشد می کنند. برای خرید گوسفند باید نژاد متناسب با شرایط جغرافیایی محل زندگی تان انتخاب کنید.

آب

آب یکی از ضروری ترین بخش حیاتی گوسفند یا دام محسوب می شود. در هر شرایطی می تواند موجب سلامتی یا بروز بیماری ها باشد. وان بررسی، تا از آلودگی و سلامت روزانه آن مطمئن شوید. آب مورد استفاد گوسفندان باید بدون علف یا مواد اضافی یا مدفوع حیوان باشد و به طور روزانه آب وان را عوض کنید تا دام ها بیمار نشوند. میزان مصرفی برای هر حیوان بستگی به سن، فعالیت آن ها و نوع تغذیه دارد.

چراگاه یا مزرعه

هنگام چرا باید به زمان و چه مدتی در مرتع چرا می کنند، به نوع و گونه های گیاهان چراگاه و مقدار آن توجه داشت. حیوان از چرا بخش زیادی ویتامین بدن  را تامین می کند، بخشی از هزینه های خوراک دام کاهش و در پروار گوسفندان کمک زیادی می کند. شرایط پرورش گوسفند براساس مراحل تولید، جنس، وزن و شرایط محیطی، تغییر می کنند، بنابراین خوراک و رژیم غذایی آن ها متفاوت می شود.

  • باید فضای کافی در مزرعه برای رفاه دام داشته باشید، اشیایی برای حفاظت در برابر باد و باران قرار دهید.

یکی دیگر از عوامل شرایط پرورش گوسفند، خوراک و استراحتگاه است.

مراتع منبع خوراک دام است. در این سیستم گیاهان مناسب و زیادی برای تغذیه دام وجود دارد. خوراک یا گیاهان مرتعی مقدار کافی به گوسفندان یا بز داده، از زیاد یا کم آن به دلیل سلامتی و عواقب آن مطلع باشید. خوراک دام باید دارای پروتئین، کلسیم و مواد معدنی باشد. تغذیه صحیح گوسفندان باعث افزایش تولید مثل، کاهش خطر، افزایش شیر و رشد سریع گوسفندان می شود. بره یا گوسفند تازه متولد شده تغذیه خود را با شیر مادر تامین می کند اما به مرور زمان باید از خوراک مغذی استفاده کنند.

  • برای حیوانات  آبستن  تغذیه اهمیت ویژه ای دارد، از سقط و بیماری دام جلوگیری می کند. در زمان آبستن حیوان، بهتر است از کوچ کردن دوری و حیوان را در شرایط تغییرات آب و هوایی قرار ندهید.

    شرایط پرورش گوسفند
    برای پروا و تولید گوسفند باید شرایط پرورش گوسفند را کامل بدانیم.

 شرایط دیگر سلامتی و نظافت است.

روش کرم زدایی گوسفند بسیار مسئله مهم و جدی است. گوسفند و دام های خود را به صورت منظم با مشوررت دامپزشک کرم زدایی و حمام کنید. همیشه اقدامات احتیاطی مناسب برای جلوگیری از عفونت و انتقال به دیگر دام داشته باشید.

  • پس از اطلاع و  دانستن شرایط  پرورش گوسفند یا دام، بهتر است برای انجام آن دست به کار شوید، به خاطر داشته باشید سال اول همیشه مقدمه ای است برای پیش بینی ها و محاسبات سرمایه گذاری برای آینده است، اگر پس از مدتی متخصص پرورش گوسفند شدید، بازاری پیدا، که بتوانید محصولات را تجارت کنیدو به فروش برسانید، می توانیددام خود را گسترش و این فعالیت را ادامه دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *